Fredrik Arvidsson, teknisk chef på Väla, och Karin Jarl Månsson, chef för Siemens Smart Infrastructure i Norden, är överens om att bygga ett virtuellt kraftverk av Välas energiresurser. Det virtuella kraftverket blir det första i sit slag i Sverige.

Väla bygger Sveriges första virtuella kraftverk i samarbete med Siemens

Väla har inlett ett samarbete med Siemens för att bygga Sveriges första virtuella kraftverk av sitt slag. Virtuella kraftverk kan bidra till bättre balansering av elnätet, något som blir allt viktigare i takt med den pågående elektrifieringen av transportsektorn och den växande andelen förnybara energikällor i Sveriges energiproduktion.

Ett virtuellt kraftverk består av ett flertal sammankopplade energiresurser som kan tillföra eller ta ut effekt från elsystemet, likt ett fysiskt kraftverk. Därigenom kan ett virtuellt kraftverk bidra till frekvensreglering av elnätet, något som blir allt viktigare med en växande andel förnybara energikällor i Sveriges energiproduktion. Den svenska marknaden för frekvensreglering av el, som tidigare har varit reserverad för elproducenter, öppnades upp även för elkonsumenter i maj 2019.

– På Väla är vi måna om att ständigt ha fokus på innovation och hållbara lösningar, säger Fredrik Arvidsson, teknisk chef på Väla. Vi har ett framgångsrikt samarbete med Siemens sedan 2012, där vi hittills lyckats minska vår energianvändning i köpcentrumet med cirka 40 procent. Nu blir det spännande att tillsammans sjösätta Sveriges första virtuella kraftverk av sitt slag, och därigenom vara med och skapa förutsättningar för en större andel förnybar energi i kraftsystemet.

– I praktiken innebär det att vi under gynnsamma perioder kommer att kunna avstå el till förmån för andra behov och aktörer i det regionala elnätet, förklarar Fredrik.

I Välas fall är energiresurserna utspridda på mer än 53 000 m2 kommersiell yta, och utgörs av ventilationsaggregat, kylmaskiner, en reservkraftsgenerator och ett batteri. I ett nästa steg kan fler energiresurser som exempelvis laddningsstolpar, belysning och värmepumpar komma att integreras i det virtuella kraftverket, som planeras att vara i kommersiell drift och börja agera på marknaden för frekvensreglering av el under 2021.

– Från Siemens är vi mycket glada för att bryta ny mark i Sverige tillsammans med Väla och Skandia Fastigheter, säger Karin Jarl Månsson, chef för Siemens Smart Infrastructure i Norden. Att skapa virtuella kraftverk är en smart och hållbar lösning, där befintliga anläggningar kan användas samtidigt som till exempel fastighetsägare som förfogar över egna energiresurser ges nya intäktsmöjligheter.

Projektet har nyligen beviljats ekonomiskt stöd av Energimyndighetens program SamspEL.Siemens har tidigare implementerat flera liknande projekt, bland annat på köpcentrumet Sello utanför Helsingfors i Finland. Medräknat ett antal pågående projekt kommer Siemens i Finland inom kort att ha drygt 200 uppkopplade fastigheter, med en samlad effekt på cirka 10 MW, som agerar på den finska marknaden för frekvensreglering.

Fredrik Arvidsson, teknisk chef Väla

Karin Jarl Månsson, Siemens Smart Infrastructure Norden

Mobil: 072-222 9099

Väla, som ägs av Skandia Fastigheter, är en av Sveriges mest omtyckta och välbesökta shoppingdestinationer, ständigt prisbelönad för utbud och trivsel, service och tillgänglighet. Varje år välkomnar vi 12 miljoner kunder och besökare. Här samsas 200 butiker, restauranger och kaféer – från trendiga lokala småbutiker till stora internationella butikskedjor. Från elektronik och livsmedel till mode, skönhet och sport. Allt detta finns strax utanför Helsingborg, alldeles intill E4 och E6. Du parkerar gratis på våra 6 000 parkeringsplatser. www.vala.se