Vallentunas lag i paraicehockey startar hösten 2019. Foto: Stockholms Parasportförbund

Nu startar parasport i Vallentuna

Hösten 2019 startar både Vallentuna hockey och Vallentuna innebandyklubb upp parasport – idrott för personer med funktionsnedsättning. Satsningen är resultatet av ett drygt årslångt samarbete mellan Vallentuna kommuns fritidsförvaltning, Stockholmsidrotten och Stockholms Parasportförbund.

Inkluderande idrottsverksamhet där alla kan och får vara med är en viktig fråga för den svenska idrottsrörelsen. För att stötta och inspirera det lokala föreningslivet att starta upp idrott för personer med funktionsnedsättningar har fritidsförvaltningen i Vallentuna kommun under de två senaste åren samverkat med Stockholmsidrotten och Stockholms Parasportförbund. Och nu blir parasport i Vallentuna verklighet.

Ishockey från kälke

Paraicehockey eller kälkhockey är en rolig och tuff idrott som på de flesta sätt är precis som vanlig ishockey. Skillnaden är att spelarna sitter i en kälke och har två, i skaftändan, dubbförsedda klubbor som också används som stavar att staka sig fram med på isen.

– Det är kul att vi är igång. Tack vare samarbetet med Stockholmsidrotten så kommer vi snart att ha kälkar på plats som går att nyttja för prova på-verksamhet. Vi är sex spelare i dag men hoppas såklart på att kunna rekrytera ännu fler, både tränare och utövare, säger Roland Battistich, ledare för laget och förälder till en av spelarna.

Samarbete med Nacka HI

Vallentuna hockey startar sin parasportverksamhet i samverkan med Nacka HI som är etablerade inom paraicehockey. Verksamheterna ska komplettera varandra med träningstider och plats. Det är vanligt att personer som har en funktionsnedsättning reser över kommungränser för att utöva idrotts- och fritidsintressen och nu erbjuder föreningarna tillsammans paraicehockey både i Norrort och Söderort.

Innebandyn är redan igång

Vallentuna innebandyklubb erbjöd möjlighet att prova på sporten redan under våren 2019. Föreningens träningar riktar sig till personer som har en neuropsykiatrisk eller kognitiv funktionsnedsättning. Du behöver kunna stå själv för att delta i träningarna.

– Under prova på-dagarna dök det upp glada killar och tjejer som tyckte det var roligt och vi hoppas på att bli ännu fler. Det känns roligt och viktigt att som förening arbeta för ett mer inkluderande idrottsutbud, säger Linda Stenborg som är ledare för laget.

Träningstider och kontakt

Vallentuna hockey