Nordisk konst möts på Vänersborgs konsthall

Nordic Telling 28 november – 27 februari

I utställningen Nordic Telling sammanför Vänersborgs konsthall 5 konstnärer från 5 nordiska länder. De är alla kvinnor och tematiken för deras konstnärliga arbete är besläktat. Med utställningen ställs frågan om det finns något släktskap i det samtida konstnärliga uttrycket, i färg och form, och vad handlar det nordiska om idag, är det bara en föreställd gemenskap.

De fem konstnärerna är Yvonne Swahn (Sverige), Borghild Rudjord Unneland (Norge), Vibeke Nørgaard Rønsbo (Danmark), Eeva Hannula (Finland) och Ólöf Einarsdóttir (Island) som ställde ut tillsammans första gången för ett år sedan när föreningen Norden 100 årsfirandeuppmärksammades i den nordtyska staden Flensburg.

Utställningens vernissage

Vernissage hålls 28 november klockan 12.00 – 15.00. Utställningsöppnandet är coronaanpassat och konsthallen endast tar emot ett begränsat antal besökare åt gången. De utställande konstnärerna deltar digitalt under dagen.

Om utställningen

Vår förståelse av vilka vi är bygger delvis på en föreställning om att platsen vi lever på har en betydelse för vårt identitetsbygge. Ibland skapas en föreställning om en platsens gemenskap där vår geografiska utgångspunkt är tänkt att ge oss en enhetlig förståelse av världen och utgöra grunden för en gemensam kulturell identitet.

Dramatiska händelser kan synliggöra en spricka i en sådan upplevd samhörighet. Idén om en nordisk enhet har det senaste året fått en ordentlig törn när gränserna mellan länderna stängts och våra olika sätt att hantera Coronapandemin visar på skillnader i hur vi tänker och tycker i de nordiska länderna.

Nedan beskrivs de fem konstnärernas skapande och konstnärliga förhållningssätt i några korta meningar.

Borghild Rudjord Unneland, Norge

Det handlar om att ge tingen mening genom att göra dem till konstverk. Ibland behöver egenskaper förstärkas för att vi ska få syn på dem – de vardagliga tingen och dess betydelser, den underliggande. Mer om konstnären: https://bunneland.no/

Eeva Hannula, Finland

I det personliga föremålet finns minnen. Föremålet, en artefakt som påminner om människor, händelser, platser. Dessa föremål blir ett språk i sig, som återskapar minnesbilder. Genom oväntade kombinationer skapar Hannula nya berättelser. I minnets oregelbundna rörelse, finns en ny berättelse. Mer om konstnären: https://www.eeva-hannula.com/