Glada simmare i Vansbros vatten. Foto: Mickan Palmqvist

Deltagarrekord under simmarhelgens första dag

Anton Björck-Teuscher, Simklubben S02 vann överlägset herrklassen av Vansbro Halvsim på 17:39. Han drog ifrån direkt och simmade i mål i ensamt majestät. Björck-Teuscher har vunnit Vansbro Halvsim de senaste tre åren och innehar även banrekordet på 16:28. Björck-Teuscher berättade i segerintervjuen att han inte siktade på något nytt rekord utan såg loppet mer som en uppvärmning inför kraftprovet Vansbrosimningen imorgon:

– Det kändes bra och det är en bra genomkörare att simma halva loppet inför morgondagen.

Anton laddar nu vidare med pasta och sömn för att försöka försvara förra årets seger i Vansbrosimningen.

Desto mer spännande var kampen om andra platsen som tillslut kneps av Svante Linnér, Motala Simsällskap på 19:31 bara tre sekunder före trean i herrklassen Ola Strömberg, Malmö Kappsimningklubb på 19:34. Redan i Vanån bildade de en klunga tillsammans med Jesper Holmdahl, Åsa Annerstedt och Annie Thorén och damklassen av Vansbro Halvsim var från start till mål en spännande kamp mellan Thorén, Motala Simsällskap och Annerstedt, Falu SS. Annerstedt drog tillslut det längsta strået och vann på tiden 19:35, vinsten är Annerstedts andra i Vansbro Halvsim:

– Jag tog det lugnt i början men efter 500 meter kände jag att jag bara ligger och glider och då var det lika bra att simma om!

Efter segern ligger lite av favorittrycket på Åsa inför morgondagens Vansbrosimning, själv satsar hon på en topp fem placering. Annie Thorén blev tvåa med tiden 19:44 och tredje platsen kneps av Malin Jansson, Simklubben Neptun på 21:49.

Vansbro Halvsim simmades i år för 10:e gången och passade även på att slå ett nytt anmälningsrekord, hela 1712 simmare var anmälda till loppet, tio av dem uppmärksammades lite extra eftersom de har simmat alla de övriga upplagorna. Anita Björkenlid, Fredrik Guldstrand, Sven Mildenberger, Kristina Torlamb, Ernst Aberger, Birgitta Hellgren, Kristina Sikström, Eva Slott, Lena Haga och Carina Aberger Hammarstrand fick komma upp på scenen och ta emot en för dagen specialdesignad t-shirt.

Dagen startade med det nya loppet Vansbro Vattenprovet för barn-och ungdomar 7-13 år. 55 unga tappra simmare simmade 200 meter i Västerdalälven och fick ta emot Svenska Simförbundets simkunnighetsmärke för öppet vatten.

Vädret bjöd på sol blandat med moln och en temperatur kring +21-22 grader, vattentemperaturen höll sig stadigt vid +17 grader.

Vansbro Öppen Älv som simmades för tredje året avslutade dagen. Även här slogs det nytt rekord i antal anmälda med närmare 1400 simmare. Loppet är ett rent motionslopp och ett lugnare alternativ till huvudloppet Vansbrosimningen och har därför ingen segrare.

Imorgon är det dags för huvudloppet Vansbrosimningen, 3000 m, som i skrivande stund har närmare 8300 anmälda deltagare. Första start är klockan 10.00 och startgrupper släpps iväg till klockan 16.00.