Ola Gyllenvåg utsågs, tillsammans med Jennie Blixt, till årets funktionär 2019.

1,3 miljoner till föreningarna efter Vansbrosimningen

I fredags avrundades 2019 års Vansbrosimning med den traditionella funktionärsfesten. Under kvällen korades årets funktionär och så presenterades årets återbäring till föreningarna, drygt 1,3 miljoner kronor.

Under 2019 års evenemang kom drygt 13 000 deltagare för att delta i Vansbrosimningens lopp i öppet vatten-simning, triathlon och swimrun. För att ta hand om deltagarna och de dryga 30 000 besökarna engageras omkring 900 personer från ett 40-tal ideella föreningar och organisationer. Ersättningen för funktionärernas insatser går till föreningarna och under fredagens funktionärsfest presenterades årets återbäring på 1 339 854kr.

– Funktionärernas arbete är ovärderligt för evenemangets genomförande. Det känns jättebra att vi genom Vansbrosimningen kan bidra till föreningsutveckling i hela västra Dalarna säger Tomas Viker, generalsekreterare Vansbrosimningen.

Vid funktionärsfesten bjöds funktionärerna på middag och underhållning och under kvällen korades även årets funktionärer, Jennie Blixt från Vansbro Ryttarsällskap och Ola Gyllenvåg från Äppelbo AIK. Under kvällen uppmärksammades även Lena Nilsson från Äppelbo som genomförde sin 40:e Vansbrosimning i somras.

Bilder på Ola, Jennie och Lena finns här: Pressbilder

Se bifogad pdf för att se återbäringen fördelad på föreningarna.

Tomas Viker, generalsekreterare Vansbrosimningen
tomas.viker@vansbrosimningen.se

Theres Johansson, pressansvarig Vansbrosimningen
theres.johansson@vansbrosimningen.se

Vansbrosimningen genomfördes för första gången år 1950 och är idag Sveriges största öppet vattenevenemang med över 14 000 deltagare. Utöver sju lopp i simning ingår även tävlingar i swimrun och triathlon. Vansbrosimningen är sedan 1971 en del av En Svensk Klassiker.