Svenska mästarna i medeldistans, Sebastian Norberg och Åsa Lundström. Foto: Mickan Palmqvist, Ateljé L-Foto

Åsa Lundström och Sebastian Norberg är Svenska Triathlonmästare i medeldistans

Under lördagen avgjordes Vansbro Triathlon och SM i medeldistans i Vansbro. Segrare blev Sebastian Norberg från Varberg på tiden 04.02.18 och Åsa Lundström från Grangärde, numera boende i Jönköping, på 04.22.21.

Det var en händelserik batalj på damsidan som började, precis som 2016, med att Annie Thorén, Motala, och Mikaela Persson, Stockholm, tog täten efter det inledande simmomentet. De hade en lucka på nästan fyra minuter till Åsa Lundström vid växlingen till cykel men vid första mellantiden hade försprånget krympt ordentligt och vid växlingen till löpning var det Lundström som låg först. Vid andra mellantiden på cykel tappade Mikaela Persson och släppte fram Sara Svensk som jobbade sig upp till en andra placering med tiden 04.24.41.

Till synes lyckligast i mål var dock tredjepristagaren Eva Nyström, Mölndal, som passerade Annie Thorén efter drygt 12km löpning och tog sig i mål på tiden 04.30.13. Nyström som bland annat varit mammaledig hade inte tävlat på två år och var mycket nöjd med sin dag.

På herrsidan var det Jesper Svensson, Motala, som tidigt tog täten och höll i ända fram till löpningen. Men efter tredje mellantiden klev fjolårssegraren Fredrik Bäckson, Göteborg, fram och strax därefter var det Sebastian Norberg som tog ledningen. Norberg höll fast i täten och kunde till sist titulera sig SM-segrare. Norberg som planerat att delta i Iron Man i Kalmar får nu istället, liksom Lundström, börja förbereda sig för VM i Penticton som går av stapeln i mitten av augusti.

- Jag ser verkligen framemot att representera Sverige i Canada, sa Sebastian Norberg vid segerintervjun.

Fjolårssegraren Fredrik Bäckson sprang in knappt två minuter efter Norberg och tredje platsen tog Jesper Svensson fyra minuter och fem sekunder efter segraren.

Vinnarna av Vansbro Triathlon erhåller 50 000 kr vardera, tvåorna 25 000 kr och treorna 10 000 kr.

Topp 10 Damer

9. Martin Fredriksson, I 2 IF Karlstad

10. Gabriel Björlin, Kalmar RC Triathlon

Medeldistans

1,9 km simning, 90 km cykel och 21 km löpning.

Vansbro Triathlon är en av Sveriges högst rankade triathlontävlingar på medeldistans bland triathleter. Distansen körs på sträckorna 1,9 km simning, 90 km cykel och 21 km löpning med start och målgång på Vansbrosimningens arena. Det är en snabb bana där eliten går i mål på strax över fyra timmar. Bankaraktären gör att tävlingen passar perfekt som instegstävling till triathlon. Vansbro Triathlon genomförs för sjätte gången 2 juli 2016.