Topp tre damer i Vansbro Halvsim: 1. Heidi Gan, 2. Åsa Annerstedt och 3. Annie Thorén. Foto: Mickan Palmqvist, Ateljé L-Foto

Solsken, Australiensk dubbelseger och fulltecknad Öppen Älv under Vansbrosimningens första dag

Vansbrosimningens första dag bjöd på många glada miner hos både deltagare, funktionärer och publik. Vädret visade sig från sin bästa sida och så även Australiensarna med seger på både Herr- och Damsidan i dagens Vansbro Halvsim. Först i mål var Nicholas Rollo på tiden 17:36.6 tätt följd av storebror William Rollo på 18:00.0. Trea in i mål var Anton Björk-Teuscher, Simklubben S02, knappa tre sekunder efter William Rollo.

På damsidan var det Heidi Gan från Australien som dominerade loppet. Knappt sex sekunder efter Björk-Teuscher simmade hon in som solklar segrare.

- Jag körde så fort jag kunde, så hårt jag kunde och så länge jag kunde, sa Heidi Gan vid segerintervjun.

Drygt två minuter efter Gan kom Åsa Annerstedt, Falu SS, och strax därefter simmade Annie Thorén, Motala SS, in på en tredje plats.

Ungefär en timme tidigare gick Vansbro Vattenprovet av stapeln. Över 100 simsugna barn och vuxna testade sina simförmågor i det 200 meter långa loppet som innebär att man dyker eller faller i vattnet, tar sig upp till vattenytan, simmar 50 meter på rygg och resterande sträcka på valfritt simsätt in i mål.

- Efter loppet kan man stoltsera med att man är simkunnig, det är ju fantastiskt, sa Annika Gardell från Svenska Simförbundet.

Den första dagen i Vansbro avslutades med Vansbro Öppen Älv, det tre kilometer långa systerloppet till Vansbrosimningen som går av stapeln i morgon lördag. Årets upplaga av Vansbro Öppen Älv blev under förmiddagen för första gången fulltecknad och under dagen genomförde totalt 1496 personer loppet.

Fullständiga resultat från dagen