Tord Skifs - Barnens Dag Föreningen Vansbro, Jan Palander - Generalsekreterare Vansbrosimningen och Ulf Nilsson - Barnens Dag Föreningen Vansbro vid Plasket.

Vansbrosimningen tar över utomhusbassängen i Vansbro

Från och med i sommar kommer Vansbrosimningen att ta över driften av utomhusbassängen Plasket i Vansbro.

– Det är ett naturligt steg i vår utveckling, säger Generalsekreterare Jan Palander.

Plasket är en utomhusbassäng belägen vid Vansbrosimningens arena i centrala Vansbro. Bassängen har drivits av Barnens dag-föreningen i Vansbro sedan den byggdes i början på 1950-talet men från och med i sommar tar Vansbrosimningen över.

– Vi ser det som en positiv utveckling av Plasket att få lämna över till Vansbrosimningen, säger Ulf Nilsson ordförande i Barnens Dag föreningen Vansbro.

Övertagandet innebär inga stora förändringar för Plasket och allmänheten utan Vansbrosimningen tar över på samma premisser som tidigare, det ska vara öppet för allmänheten och gratis inträde.

– Det är ett naturligt steg i vår utveckling och ger oss möjlighet att utveckla saker och ting mer än vi haft möjlighet till tidigare, säger Generalsekreterare Jan Palander.

En verksamhet som Vansbrosimningen ser att kommer dra direkt nytta av utomhusbassängen är Vansbro AIK Simklubb. Simklubben har under de senaste två åren fått en nytändning och förhoppningen är att man nu ska kunna öka aktiviteterna och verksamheten ännu mer.

– Bassängen kommer ge oss möjlighet att arrangera träningar och kurser på ett helt annat sätt, men vi kommer naturligtvis att fortsätta med den verksamhet som tidigare bedrivits vid Plasket. Faktum är att vi planerar att utöka öppettiderna för allmänheten i sommar och förhoppningsvis kunna hålla öppet från slutet av juni till slutet av augusti, berättar Jan Palander.

Vansbrosimningen genomfördes för första gången år 1950 och är idag Sveriges största öppet vattenevenemang med närmare 15 000 deltagare. Utöver sju lopp i simning ingår även tävlingar i swimrun, triathlon och cykel. Vansbrosimningen är sedan 1971 en del av En Svensk Klassiker.