Man får väl ställa upp - en dråplig glesbygdsfars av Adde Malmberg.

​Adde Malmbergs fars om föreningslivet till Vara Konserthus

I centrum för Adde Malmbergs nyskrivna komedi står hembygdsgården och föreningsmänniskorna. Man får väl ställa upp är en glesbygdsfars som utlovar skratt och igenkänning men som även väcker tankar om demokrati och den alltmer avfolkade landsbygden. Den 28 mars kommer den till Vara Konserthus.

­I det lilla samhället finns en hembygdsgård där alla samlas. Idrottsklubben, Kennelklubben, Kyrkans barntimme, Unga Örnar, Motorcykelklubben och Hembygdsföreningen. Alla är medlemmar i varandras föreningar, vilket gynnar alla eftersom föreningarna får bidrag efter hur många medlemmar de har. Ett bra system ända tills de en dag får ett besök från Sveriges Hembygdsförbund.

- Jag vill i första hand få publiken att skratta och känna igen sig. Ett gott skratt förlänger livet och målet är att publikens respektive liv ska ha förlängts ett bra tag efter denna föreställning, säger Adde Malmberg, manusförfattare och regissör.

På scen ser vi skådespelarna Sofia Bach, Anna Carlson, Siw Erixon, Henrik Johansson, Sofia Rönnegård och Daniel Träff. Adde Malmberg, som både skrivit och regisserar pjäsen, har själv erfarenhet av hembygdsgårdar och Folkets hus från många stand up-uppträdanden. I Man får väl ställa upp menar han att publiken får möta ett Sverige som kanske lite är på utdöende.

- Föreningslivet är en viktig del av det svenska kulturarvet och på flera sätt en förutsättning för vårt demokratiska samhällssystem. Jag värdesätter eldsjälarna som med ideellt arbete håller verksamheten igång under svåra omständigheter, säger Adde Malmberg, regissör.

Adde Malmberg blev känd som ståupp-komiker i hela landet genom tv-serien Släng dig i brunnen. Han har även regisserat en lång rad revyer, krogshower, kabaréer och teaterpjäser.

Medverkande

Sofia Bach