Bohuslän Big Band backar upp Grammy-vinnaren Gregory Porter

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2014 12:12 CET

Nu åker Vara Konserthus ensemble Bohuslän Big Band på turné med Grammy-vinnaren Gregory Porter.  Vara Konserthus Artist In Residence Magnus Lindgren agerar kapellmästare och solist.

Det är helt enkelt något självklart och naturligt över artisten Gregory Porter, bara genom hans blotta uppenbarelse förstår man att han är något utöver det vanliga. Hans starka personlighet avspeglar sig i den mörka barytonstämman och hans sound och timing är något som berör och fångar lyssnaren direkt.

-  Jag är mer en målare än en fotograf, säger Gregory Porter. Mina sånger kan starta från en plats där jag har personlig erfarenhet, men sen vill jag att lyssnarna ska bli påverkade på deras egna sätt, och bli berörda utifrån vad man kan läsa in mellan raderna lika mycket som vad låttexten egentligen handlar om.

Registret är brett och musiken är svår att sätta en etikett på då den rör sig mellan blues, R&B och jazz. Gregory Porter jämförs med storheter som Nat King Cole, Ray Charles och Marvin Gaye. Förutom att han har en fantastisk känsla och röst, så är han även en stark låtskrivare. På debutskivan Water, som nominerades till Grammy Awards i kategorin Best vocal album, skrev han flertalet av låtarna. Låtarna kännetecknas tydligt av ett politiskt budskap, många av sångerna handlar om de rasistiska motsättningar som finns i USA.

- Nyckeln till Gregory Porters framgång och popularitet tror jag är kombinationen av en fantastiskt kraftfull och ärlig röst, personliga och poetiska texter som speglar hans liv och att hans musik är väldigt bred utan att tappa skärpa, säger Björn Samuelsson, producent på Vara Konserthus och för Bohuslän Big Band.

Uppföljaren till debutskivan blev även den nominerad, men den här gången i kategorin Best traditional R&B performance. På den nominerade skivan Be Good får vi även höra Gregory Porters poetiska sida, då den till stor del handlar om kärlek och svek.

När han kommer till Vara tar han med sig senaste skivan Liquid Spirit, som är inspelad på skivbolaget Blue Note, ett klassiskt skivbolag som har producerat storheter som Miles Davis, Herbie Hancock och John Coltrane med många fler.

Det var just med albumet Liquid Spirit som Gregory Porter vann I kategorin Best Jazz Vocal Album på 2014 års Grammy-gala I Los-Angeles.

Vid Porters sida återfinns Magnus Lindgren som är kapellmästare och solist under kvällen. De båda backas upp av Vara Konserthus egen ensemble Bohuslän Big Band.

Turnéplan

06 FEB KARLSKRONA Konserthusteatern