Grundaren av Glada Hudikteatern inspirerar

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 13:36 CET

Onsdagen den 6 februari kommer Pär Johansson, grundaren av Glada Hudikteatern, till Vara Och föreläser om att inget är omöjligt, bara man vågar tro på det. Med sig tar han Theresia, medlem av Glada Hudik Teatern.

Nu kommer grundaren av den omtalande Glada Hudikteatern till Vara Konserthus för att föreläsa. Per Johansson tar avstamp i ”mycket är möjligt om man bara vågar tro på människor och ge dem en chans att utvecklas”. Föreläsningen varvas med sång och musik av solisten Theresia Widarsson, medlem av Glada Hudikteatern. Publiken kommer att fa ta del av de erfarenheter han har fått genom åren med de utvecklingsstörda som Glada Hudikteatern består av.

- Det ska bli trevligt att bekanta sig med Pär Johansson, en intressant människa med många järn i elden och som verkligen har bevisat att allt går, bara man vill. Dessutom är han en person som står upp för vad som rätt, mot fördomar, säger Peter Grönberg, kommunikatör på Vara Konserthus.

Från att ha börjar arbeta som habilteringsassistent på ett dagcenter för utvecklingsstörda i Hudiksvall, startade han 1996 Glada Hudikteatern, som har gått från att verka som en lokal amatörgrupp till att bli en professionell ensemble vars produktioner i dag produceras med de mest framstående inom den svenska showbranschen.

Med teatergruppen i Hudiksvall har han arbetat med utveckling och växt. Fokus har legat på förmåga mer än oförmåga. Han vill förändra allas attityder gentemot avvikelser och olikheter. Han drar sig inte för att prata politik, konfrontera rasistiska yttringar och stå upp för vad som är rätt.

I den självbiografiska boken I huvudet på en normalstörd berättar han om Mamman som inte fick sitt nyfödda barn efter förlossningen. I stället fick hon adoptionspapper. Så nära i tiden ligger alltså denna syn på handikappade som oönskade och mindre värda. Hon behöll sitt barn och ångrade det inte.

Återkommande i boken plockar han fram Toralf "Elvis" Nilssons - en av medlemmarna i Glada Hudik teatern - erfarenhet av närkampen med smärta och sorg, en orsak att välja glädje: "Varför ska man vara dum när man kan vara snäll? Varför ha det tråkigt, när man kan ha det roligt!"

Pär Johansson föddes 1970 i Delsbo. Han ägnade en stor del av sin tonårstid åt idrott. Pär var en mycket lovande fotbollsspelare. Pär är utöver verksamhetsledare också producent, manusförfattare, regissör och skådespelare. Dock är Pärs allra viktigaste merit och främsta uppgift är att vara pappa till sina tre barn.

Vara Konserthus drivs med stöd av Vara Kommun och Västra Götalands- regionen och årligen ser ca. 50 000 personer en föreställning. Här visas ca. 140 föreställningar per år.