Israeliske trumpetaren Avishai Cohen till Vara Konserthus

22 februari kommer trumpetstjärnan Avishai Cohen till Vara, tillsammans med Vara Konserthus eget storband – Bohuslän Big Band.

De gjorde en första spelning tillsammans på Ystad Jazzfestival i somras, och samarbetet var så pass lyckat att Avishai nu har tackat ja till att komma tillbaka för ytterligare konserter.

Trumpetaren Avishai Cohen, ursprungligen från Israel, har skapat sig ett namn på den internationella jazzkartan för sitt unika sound och för att vara en ständigt kreativ musiker och kompositör – öppen för flertalet förgreningar inom jazzen, aktiv både som bandledare och bandmedlem. Han har släppt två album på det prestigefyllda skivbolaget ECM.

Konserten på Vara Konserthus är en del av en mindre turné som Avishai Cohen och Bohuslän Big Band gör tillsammans. Det kommer även bli besök på Nefertiti i Göteborg den 20 februari och på Fasching i Stockholm den 23 februari.