Avtal inför 2007

Ambulansavtalet med Vårdförbundet är ännu inte klart Vårdföretagarnas förhandlingar med Vårdförbundet avseende avtal för ambulanssjuksköterskor har dragit ut på tiden. Lönebildningsmodell och nivåfrågor har varit svåra att lösa. Det är vår förhoppning att få till stånd ett avtal före årsskiftet. Vårdavtal Vårdföretagarna har fått uppsägningar från våra motparter på vårt stora vårdavtal. Löneavtalet och allmänna villkorsavtalet på det stora vårdavtalet löper ut för alla utom för Kommunal per årsskiftet. Vår förhoppning är att förhandlingar om allmänna villkor med bland annat arbetstidsfrågan kan komma igång runt årsskiftet. Tandsköterskeavtalets förhandlingar har heller ännu inte påbörjats men avtalskraven från motparten har inkommit. Kraven innehåller sedvanliga krav på höjda löner men även förändringar i allmänna villkoren. Förhandlingar på kansliplanet inleds i december. HTF har kommit in med en uppsägning på tandvårdsavtalet som löper ut den 31 december 2006. Delegation håller på att tillsättas. Kommunal har sagt upp avtalet på läkarmottagningar som löper ut den 31 december 2006 och på avtalet inom vård och behandling som löper ut 31 december 2006. Delegation håller på att tillsättas Avtalsförhandling för sjuksköterskorna Avtalsförhadlingen med Vårdförbundet för sjuksköterskorna pågår fortfarande och vi återkommer med ytterligare information så snart som möjligt.