Folkpartiets ängslighet inför opinionen drabbar vården

Folkpartiets partiledning har beslutat att säga nej till riskkapitalbolag inom vård och omsorg. Förslaget kommer att behandlas på Folkpartiets landsmöte som startar på torsdag.

-  Var är analysen bakom Folkpartiets förslag? Det känns mer som om det kommit till för att tillfredsställa en orolig opinion än för att säkra kvaliteten i vården. En stor del av vård- och omsorgen bedrivs av företag där riskkapitalbolag investerat. Vilken vårdcentral eller vilket äldreboende är det Folkpartiet vill stänga? säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef på Vårdföretagarna.

-  Givetvis måste vård- och omsorgsverksamhet bedrivas långsiktigt. Men det förutsätter stabila och långsiktiga villkor för företagen. De senaste årens hot om regleringar av olika slag har redan innan de införts hämmat företagen. Vilken företagare vågar nyanställa eller investera om utvägen att sälja företaget om något oförutsett händer är stängd? säger Håkan Tenelius.

-  Allmänhetens oro för kvaliteten i vården och omsorgen måste tas på allvar. Men istället för att porta vissa typer av ägare bör fokus vara på att mäta och redovisa kvaliteten. Den etiska plattform som Vårdföretagarna medverkar till kommer att underlätta både kvalitetsjämförelser och bedömning av företagens långsiktighet, säger Håkan Tenelius.

För frågor, kontakta:
Näringspolitisk chef Vårdföretagarna