Vårdföretagarna: Tragiskt om S väljer populistlinjen i välfärden

- Det vore tragiskt om Socialdemokraterna skulle välja en populistisk linje i välfärdspolitiken i förhoppning om kortsiktiga väljarvinster. Att hävda att vi får mer kvalitet i vården om vi stryper företagandet är populism, jämförbart med överdrifterna i Brexitkampanjen.

Det säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna, i en kommentar till uppgifterna i Dagens Industri om att Socialdemokraterna planerar att skärpa sin hållning i frågan om vinster i välfärden.

- Vi kan inte bygga välfärden på missförstånd och myter. Om fakta talade för att en vinstbegränsning skulle ge bättre vård, bättre villkor för medarbetarna eller fler innovationer vore det begripligt. Men fakta säger motsatsen. De privata aktörerna inom vård och omsorg utvecklar vården, levererar högre kvalitet och har nöjdare medarbetare än offentlig sektor.

Vårdföretagarna redovisar vid ett seminarium i Almedalen nu på onsdag en opinionsmätning från Novus som visar vad allmänheten respektive vårdpolitiker tror om den privat drivna vård- och omsorgen. Undersökningen visar bland annat att allmänheten tror att vårdföretagens vinstutdelning är 20 procent av omsättningen. Rödgröna vårdpolitiker tror att vinstutdelningen är 10 procent. Den faktiska genomsnittliga utdelningen var 3,3 procent år 2014.

- Om Socialdemokraterna väljer att spela på myterna begår de samma misstag som de brittiska politiker som lät opinionen driva fram Brexit. Strategin skulle i så fall vara att låta väljarna tro att vi får mer och bättre vård om vinstutdelningarna begränsas, och att valfriheten och mångfalden kommer att finnas kvar. Men detta vore ett bedrägeri, säger Håkan Tenelius.

Näringspolitisk chef Vårdföretagarna

Christoffer Hökmark