Vårdföretagarnas kommentar till uppgörelsen om vinster i välfärden: Uppgörelsen bygger på myter och anekdoter

Detta är en uppgörelse byggd på myter och anekdoter, som slår direkt mot 10 000 småföretagare i vården. Istället för att fokusera på bästa möjliga kvalitet i vården försöker de rödgröna partierna hitta så många sätt som möjligt att hindra vårdens entreprenörer.

-  Även om inget beslut fattas just nu gör utredningen att den politiska osäkerheten ökar. Privata vårdgivare vågar inte utveckla sin verksamhet och anställda med idéer om hur vården kan bli bättre vågar inte starta företag. Internationella aktörer vågar inte etablera sig i Sverige, och vi riskerar att gå miste om nya behandlingsmetoder. Förlorarna är i slutänden patienter och brukare, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna.

-  Istället behövs en blocköverskridande uppgörelse om den privata vårdens och omsorgens villkor på lång sikt med syftet att ge de bästa krafterna chansen att utveckla välfärden. Grundbultar i uppgörelsen måste vara likvärdiga villkor oberoende av driftsform, nationell mätning och redovisning av kvalitet, och valfrihet för brukare och patienter, säger Håkan Tenelius.

Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna

• vänsterpartiet