Vårdföretagarnas kommentar till vinstutredningen

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2015 08:06 CET

Idag presenterar regeringen direktiven för utredningen om vinster i välfärden.

- Om förslagen blir verklighet går mångfalden i vården mot svältdöden. Patienter, äldre och personer med funktionsnedsättning får i slutänden en valfrihet motsvarande DDR, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

- Förslagen bygger på myter. Det går inte att driva seriös politik utifrån osanningar, särskilt inte när det gäller något så viktigt som människors välfärd. Privat vård och omsorg håller högre kvalitet och förslagen skulle vara förödande för välfärdens utveckling, säger Håkan Tenelius.

Håkan Tenelius
Näringspolitisk chef Vårdföretagarna

Erik Åslin
Presskontakt Vårdföretagarna
erik.aslin@almega.se

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och branschorganisation för vårdgivare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftform. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället. Föreningen har ca 2 000 medlemsföretag med fler än 90 000 årsanställda.

Kommentarer (3)

Fler o fler benämner Sverige som "DDR" eller "DDR light".
    Vad man vidare förefaller glömma bort är att de vinster som uppstår i privat vård är för att privata företagare bedriver företag på ett mycket effektivare sätt än Staten som bekant. Vinsterna kommer från samma kostnadsschabloner som Staten tillämpar och tillämpade - vart tog Statens vinster vägen och var deras vård bättre? Knappast.

Vad Sjöstedt här gör är att ge sig på vårdföretagens vinster, men hur är det då med Statens kostnader för samma tjänst?
    Är det OK att det får kosta lika mycket, men de privata får inte göra vinst medans Staten gör inte vinst pga högre obegripliga kostnader? Dvs förstör pengarna istället pga av ineffektivitet och byråkrati. Hur kan det vara OK?

- Ola - 2015-03-05 12:29 CET

Har arbetat inom vården i 40 år! Tycker att den blivit mycket bättre ! Kompetensen har höjts betydligt! På 70-80 talet arbetade övervägande med mycket låg utbildning eller ingen alls!! Idag har majoriteten utbildning! Men som alltid, man kan inte göra alla nöjda. Men tack vare valfriheten idag, rätt att söka vård var som helst kan man byta vårdgivare om man vill. Dessutom har den ökade konkurrensen gjort att bemötande , patientsäkerhet och vårdkvalite ökat!!! Vinst i välfärden?? Det kostar inte den enskilda skattebetalaren mer att söka vård hos privat vårdgivare. Om vårdgivaren lyckas göra vinst, GRATTIS! Det säger bara att de förvaltat skattepengen bättre än tex Lanstingen som tack vare administrations koloss ständigt går i förlust !!Om någon tror att privata vårdgivare kan fortsätta särskilt länge att göra vinst och dra ner på vårdkvalite, får dom nog ta sig en funderare!!! Varför de oftast går i vinst beror på smalare administration, närhet till beslut osv.
    Nej jag tror på kad vinst i välfärden, det leder till bättre vårdkvalite!

- Cathrine Nilsson - 2015-03-05 16:03 CET

Jag säger bara Carema, Koppargården, Laura Hartmans rapport Konkurrensens konsekvenser.
    Jag tror inte heller att du vill att dina blöjor ska vägas när du är på äldreboendet när tiden är inne.
    Ovan räcker för mig i mitt ställningstagande.

- Jörgen Andersson - 2015-03-06 22:08 CET

Kommentera