Earth Hour Klimatbarometer 2015: Svenskarna vill se politiska krafttag för klimatet

Svenska folket blir allt mer engagerade i klimatfrågan, men upplever att svenska politiker inte gör tillräckligt. Hela 8 av 10 svenskar vill att politiker och beslutsfattare ska göra mer för att begränsa klimatförändringarna. En klar majoritet vill också producera sin egen energi och mer än hälften skulle kunna tänka sig ett konsumtionsfritt år. 9 av 10 svenskar vill också att politikerna satsar på hållbara städer. Det avslöjar 2015 års Earth Hour Klimatbarometer som lanseras idag av WWF.

Svenska folket bryr sig i högsta grad om klimatfrågan – och vill se en förändring. Earth Hour Klimatbarometer 2015 visar att 34 procent har ett större klimatengagemang och 40 procent mer kunskap om klimatfrågan än för fem år sedan. Samtidigt ökar oron och ångesten över klimatet, 35 procent uppger en ökad oro och 57 procent lika stor oro som i tidigare Earth Hour-undersökningar.

– Resultatet visar att politiker och svenska folket går i otakt. Människor vill se en förändring. Våra beslutsfattare måste fatta modiga och tydliga beslut under detta viktiga klimatår, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Enligt WWFs undersökning, som är utförd av Cint med över 1 000 intervjuade i samband med Earth Hour, tror 89 procent av alla svenskar att klimatförändringarna vi ser idag är, eller troligtvis är orsakade av mänsklig aktivitet. 37 procent uppger också att de känt klimatångest. Det som oroar mest är fler stormar och extremväder (41 procent), stigande havsyta (27 procent), smältande glaciärer (25 procent), ökad mänsklig ohälsa (24 procent), ökad risk för konflikter (23 procent) och att många av jordens arter dör ut (23 procent).

Ökade satsningar på hållbara städer

Städerna står idag för över 70 procent av de globala koldioxidutsläppen och hur människor lever, bor och konsumerar i våra städer och samhällen har en enorm påverkan på vår planet. 87 procent av alla svenskar vill att politikerna satsar mer resurser på hållbara städer och intresset för att kunna påverka klimatet i rätt riktning ökar. På frågan om vad man gör för klimatet och miljön svarade 65 procent “återanvänder och återvinner material”, 56 procent ”minskar sitt matsvinn”, 55 procent “använder gång- och cykelvägar” och 46 procent “åker kollektivt”. För att välja bort bilen, som är ett av de områden i våra liv som orsakar mest klimatutsläpp, uppges billigare kollektivtrafik (43 procent), tätare turer med kollektivtrafiken (35 procent) och bättre cykelbanor (20procent) vara alternativ.

De allra flesta vill minska sin klimatpåverkan

Som invånare är vi både en del av städernas klimatpåverkan och en viktig pusselbit till ett hållbart samhälle genom att leva och välja klimatsmart i vardagen. 8 av 10 (81 procent) svenskar vill bli oberoende av eljättarna och kunna producera sin egen energi, 54 procent kan tänka sig ett konsumtionsfritt år och 72 procent uppger kunna offra till exempel en Thailandsresa för att minska sin klimatpåverkan.

– Vi ser en trend i att allt fler människor vill bidra till en klimatsmart värld. Earth Hour ger en signal till beslutsfattarna att agera. Stödet från privatpersoner, skolor, kommuner, företag och organisationer är avgörande i det här arbetet, avslutar Håkan Wirtén.

Läs mer på: www.wwf.se/eh

För frågor, kontakta: