EU-kommissionens klimat- och energimål är för låga

Idag presenterades EU- kommissionens förslag till nya klimat- och energimål för 2030 efter månader av väntan. Tyvärr är de inte tillräckligt ambitiösa och bromsar moderniseringen av EUs energisystem, menar WWF.

Kommissionens förslag har alldeles för låga ambitioner för att vara i linje med en utveckling mot mindre än två graders global uppvärmning. Nu är det upp till statsministrarna att höja ambitionerna inför Europarådets möte i mars – och visa det politiska ledarskap som behövs för att inspirera och driva Europa vidare mot en industriell och ekonomisk revolution. Till gagn för både människor och vår planet, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Enligt EUs förslag ska utsläppen av växthusgaser, jämfört med 1990 års nivå, minskas med 40 procent fram till år 2030 och andelen förnybar energi öka till 27 procent. Frågan om energieffektivisering lämnas tills vidare, liksom det överdimensionerade utbudet av kol i systemet för utsläppshandel. Att täppa till luckorna i EU:s lagstiftning för skiffergas är också uppskjutet.

Om 2030-målen ska bli en drivkraft för en bra global klimatpolitik och en ambitiös europeisk energi-, jobb- och näringspolitik, krävs att ambitionsnivåerna är tillräckligt höga, vilket nu inte är fallet, säger Stefan Henningsson, klimatexpert på WWF.

Även företag som jobbar inom förnybar energi, energieffektivisering och klimatinnovationer, som världen behöver mer av, reagerar med ett stort missnöje på förslaget. Samtidigt har flera fossila bolag och deras intresseorganisationer välkomnat det.

Europas ledares uppgift är att värna sina medborgares intressen, världens fattiga, naturen, jobben, vår energisäkerhet och de egna industrierna – inte att prioritera fossilbolagens intressen, säger Stefan Henningsson.

För att respektera den internationella överenskommelsen att begränsa den globala uppvärmningen till under två grader, kräver WWF att EU minskar sina utsläpp av växthusgaser med minst 60 procent mellan år 1990 och 2030, målet för andelen förnybar energi bör vara 45 procent och energieffektiviseringen 40 procent – och det ska vara rättsligt bindande och delas mellan medlemsstaterna.

Läs mer här: http://www.wwf.eu/what_we_do/climate/publications_climate/?209335/WWF-position-on-2030-EU-Climate-and-Energy-policy

Stefan Henningsson, klimatexpert WWF, 070-579 92 91
Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10