Besöksrekord på Värmlands Museum genom 1001 Inventions

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 08:47 CET

Världsutställningen 1001 Inventions – Discover The Muslim Heritage In Our World – invigdes för drygt tre månader sedan på Värmlands Museum i Karlstad. Antalet besökare under de första månaderna ligger på rekordnivå då utställningen lockar tusentals besökare i
alla åldrar.

Under de två första månaderna ökade antal besökande grupper till Värmlands
Museum med 717 % jämfört med samma tid året innan. Ökningen i oktober var 589 % jämfört med oktober i fjol. Det är inte bara grupper från Värmland och övriga Sverige som har sett utställningen
den första månaden, utan även grupper från bland annat Holland och USA.

– Vi har aldrig upplevt en sådan rusning. Utställningen känns verkligen som en nationell och internationell angelägenhet, säger museichef Åsa Hallén.

1001 Inventions är Värmlands Museums störta satsning hittills. Under de fem månader som utställningen visas har Värmlands Museum möjliggjort att alla Värmlands skolelever (6-18 år) ska kunna se 1001 Inventions.

Utöver cirka 35 000 skolelever besöks utställningen även av
företagsgrupper, stora som små, myndigheter och organisationer med flera.

– Utställningen fungerar för allaåldrar, unga som gamla. Här finns något för alla att upptäcka och förvånas över, säger projektledare Maria Larsson.

1001 Inventions har tidigare haft stor succé ibland annat New York, London,
Istanbul, Los Angeles, Washington DC och Doha. Den har besökts av
ca
3 miljoner människor innan invigningen på Värmlands Museum där utställningen
kommer att visas fram till 19 januari.

Värmlands Museum är ett av Sveriges mest välbesökta länsmuseer med cirka en kvarts miljon besökare per år. Vi vill visa och förmedla kulturhistoria och konst för att ge upplevelser och insikter om vad det är att vara människa, belysa samtidsfrågor och ge ett vidgat perspektiv på samhällsutvecklingen. Värmlands Museum är en viktig mötesplats med ett rikt programutbud. Vi strävar efter delaktighet och vill nå alla länsinvånare genom en bred verksamhet i hela länet, bland annat genom våra fyra filialer.