Ny restauratör för Värmlands Museum

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2019 08:00 CET

Kocken Niklas Pettersson öppnar ny restaurang på Värmlands Museum i Karlstad.

Efter upphandling är det nu klart att kocken Niklas Pettersson öppnar ny restaurang på Värmlands Museum i Karlstad.

Den 1 juni öppnar museet igen efter en omfattande ombyggnad, vilken bland annat innebär ett helt nytt restaurangkök och en glasad paviljong med utsikt mot Klarälven och museiparken. Det är nu klart att restaurangen kommer att drivas av entreprenören och kocken Niklas Pettersson, som sedan 2018 driver restaurang Terrassen Gastro i Mariebergsskogen i Karlstad.

Niklas Pettersson är upplärd av en av Sveriges mest betydelsefulla kockar Stefan Holmström, och har arbetat som kökschef/restauratör de senaste 15 åren. Han har genomfört över 200 bröllop och anlitas flitigt för catering, matevent och fester. År 2015 vara han med och startade Sliperiet Gastronomi som han drev i tre år. Han har tidigare arbetat på erkända restauranger som Restaurang Stefan Holmström, Halltorps Gästgiveri, Linnéa, Lilla Helfwetet och Dömle Herrgård.

- Jag är riktigt tacksam, stolt och glad över att jag vunnit detta anbud. Det är en riktigt spännande och inspirerande uppgift att ta över restaurang- och kaféverksamheten på Värmlands Museum och jag har massor av idéer och tankar för framtiden. Vi skall tillsammans göra museet till en trevlig samlingsplats för alla som gillar kultur och god mat tillagad på säsongens bästa råvaror, säger Niklas Pettersson.

Restaurangköket på museet var byggt för en mindre kaféverksamhet och har i samband med ombyggnaden utvidgats och restaurerats för att uppfylla gällande krav på arbetsmiljö. För att ersätta förlorade sittplatser i den tidigare restaurangen har museet fått en ny tillbyggnad, i form av en glasad paviljong med sedumtak. Den rymmer 65 sittplatser och blir möjlig att boka för exempelvis bröllop, begravning, dop, student, födelsedagsfirande, disputationsmiddagar, företagsevenemang etc.

Flexibilitet är nyckelordet för den nya restauratören, både vad gäller öppettider, meny och samverkan med museet.

- Niklas har höga ambitioner och ser möjligheter som känns väldigt spännande på alla plan. Vi vill att restauratören ska bidra till museets attraktivitet och göra maten till en del av upplevelsen, och det är vi övertygade om att nu kunna uppfylla. Vi välkomnar Niklas med personal till Värmlands Museum och ser fram emot samarbetet, säger länsmuseichef Åsa Hallén.

Museets mötes- och konferenserbjudande innehåller förutom hörsalen med 165 sittplatser, nya ytor för arrangemang samt tre mötesrum med 12 sittplatser och ett mötesrum med 25 sittplatser.

Vid frågor kontakta,

Niklas Pettersson, Gastro by the Sea AB, 070-357 89 29
Åsa Hallén, länsmuseichef, 054-701 19 25

Värmlands Museum är ett av Sveriges mest välbesökta länsmuseer med mer än 200 000 besökare per år. Vi vill visa och förmedla kulturhistoria och konst som ger nya upplevelser och insikter om vad det är att vara människa – belysa samtidsfrågor, väcka nyfikenhet och ge ett vidgat perspektiv på samhällsutvecklingen. Värmlands Museum är en öppen arena för reflektion, kunskap, möten och samtal, dit alla kan komma för att bli inspirerade. Vi strävar efter delaktighet och vill beröra alla länsinvånare genom en bred verksamhet i hela länet, bl a genom våra tre filialer. Värmlands Museum är ett av 24 länsmuseer i Sverige. Tillsammans är vi Sveriges största museum.