Välkomna på pressvisning av Fotografen Dennis Hopper

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2016 09:16 CEST

Fotografen Dennis Hopper
4 juni – 6 november 2016,Värmlands Museum

Inbjudan till pressvisning fredag 3 juni 10.00, Värmlands Museum.

I utställningen Fotografen Dennis Hopper visas för första gången i Skandinavien närmare 200 av Dennis Hoppers svartvita fotografier från 1960-talet. Bilder som skildrar ett Amerika präglat av social och politisk förändring. Detta var Svarta pantrarnas, popkonstens och hippiekulturens decennium. En tid av frihet, uppror och motstånd. Mitt i denna turbulens befann sig Hopper – och han fotograferade ständigt. Hans vänner kallade honom ”turisten” eftersom han alltid hade sin kamera hängande runt halsen.

Pressvisningen kommer att gästas av Marin Hopper, dotter till Dennis Hopper och styrelsemedlem i The Hopper Art Trust.

Värmlands Museum är ett av Sveriges mest välbesökta länsmuseer med ca en kvarts miljon besökare per år. Vi vill visa och förmedla kulturhistoria och konst som ger nya upplevelser och insikter om vad det är att vara människa – belysa samtidsfrågor, väcka nyfikenhet och ge ett vidgat perspektiv på samhällsutvecklingen. Värmlands Museum är en öppen arena för reflektion, kunskap, möten och samtal, dit alla kan komma för att bli inspirerade. Vi strävar efter delaktighet och vill beröra alla länsinvånare genom en bred verksamhet i hela länet, bl a genom våra fyra filialer.