Starkt elitfält i premiären av UltraVasan 2014

Starkt elitfält i premiären av UltraVasan 2014

Våren är här och mindre än fem månader återstår till premiären av Vasaloppets nysatsning UltraVasan. Förberedelserna är intensiva och ambitionen är att skapa lopp som överträffar deltagarnas förväntningar på arrangemanget. Det fulltecknade 90-kilometersloppet består av hela 30 procent utländska deltagare från 22 nationer och i startlistan återfinns flera av världens bästa elitlöpare på distanser längre än maraton.

I augusti väntar en stor löparfest i fäders spår med tre lopp på samma dag, UltraVasan 45 och 90 samt VasaStafetten. Premiären av UltraVasan 90 sker i gryningen kl 05.00 den 23 augusti i Berga By. UltraVasan 45 startar kl. 08.00 i Oxberg och följer sedan till stora delar HalvVasans sträckning ner mot Mora. UltraVasan väntas få en stark internationell prägel med hela 22 nationer - däribland Venezuela, USA, Australien och Kanada, samt ett stort antal topplöpare i startfältet.

Intressanta svenska inslag som återfinns i startlistan på 90 K-distansen är världsstjärnan Jonas Buud och löparprofilen Anders Szalkai, mer känd som Sveriges mest framstående maratonlöpare under förra decenniet med seger i Stockholm Marathon 2001 som främsta merit. Szalkai, med personbästa 2.12 på Marathondistansen, är på senare år en flitig deltagare även på distanser längre än maraton.

– Oavsett distans (45 eller 90 km) kommer det att krävas en stor allsidighet hos deltagarna. Då tänker jag inte bara på uthållighet som den enda avgörande parametern. Framförallt har de nio milen en väldigt stor variation på underlag med en teknisk första halva som kräver en vana att springa på ojämnt och mjukt underlag. Banornas slutdel och sista 20 km kategoriseras som mycket snabb och kommer att kräva att löparen kan springa i hög hastighet om man vill kämpa om topplaceringar, säger en av UltraVasans tävlingsledare, Peter Fredricson.

Service i toppklass till löparna

Som arrangör av ett lopp där segrartiden beräknas bli närmare sju timmar och maxtiden är 15 timmar gäller det att skapa bästa möjliga förutsättningar för alla deltagare att kunna genomföra loppet. En viktig del i detta är servicestationer efter banan, där Vasaloppets klassiska kontroller tillsammans med arrangemangens välkända funktionärer kommer att sätta sin prägel på upplevelsen.

Förutom det traditionella utbudet med Blåbärssoppa, Vasaloppsbullar och sportdryck som vinterdeltagarna bjuds på, kommer arrangören även att erbjuda fast föda i form av enklare mat i Mångsbodarna, Evertsberg samt Hökberg. Förutom ordinarie kontroller erbjuds dryck var 5:e kilometer längs med hela banan. Förutom denna service kommer vi att erbjuda massagestationer i loppets slutskede samt möjlighet för deltagaren att ha tillgång till en egen väska vid passeringen i Evertsberg för möjlighet att byta skor och kläder, vilket är vanligt vid genomförande av en så respektingivande distans som 90 km.

För UltraVasan 45 erbjuds identisk service till deltagaren i form av mat, dryck och massage hela vägen in till målgången i Mora.

Deltagartak

Det längre loppet (UltraVasan 90) har under det första året ett maximalt deltagartak om 1 000 löpare och blev fulltecknat i september 2013 när anmälan öppnade. För 45-kilometersdistansen har taket nu bestämts till 1 200 löpare och här finns fortfarande platser kvar.

– Vi har beslutat att sätta ett tak om 1 200 löpare i UltraVasan 45 för att kunna säkerställa kvaliteten och ge bästa möjliga service till alla deltagare. Loppet passar utmärkt för de som kanske redan testat maraton och söker en ny utmaning. Vill man vara med på premiären i augusti är det nu hög tid att anmäla sig, säger Vasaloppets sportchef Johan Eriksson.

Högst meriterade anmälda elitlöpare

Herrar

Jonas Buud, SWE – har vunnit det legendariska loppet Swiss Alpine Marathon sju år i rad (2007-2013) och kommit tvåa i världens mest prestigefylda ultratrail-lopp, Ultra Trail du Mont Blanc (UTMB) i Chamonix. Han innehar också det svenska rekordet på 100 km med tiden 6.28.59 och den mest meriterade svenske ultralöparen genom tiderna.

Steve Way, GBR – Vinnare av Stockholm Ultra 2013 och innehavare av den bästa tiden i världen 2013 på 100 K (6.40.14). Personbästa på maraton 2.19.04.

Thomas Lorblanchet, FRA – Flerfaldig vinnare av Templiers och segrare i Leadville 100 miles. Världsmästare i Ultra Trail 2011.

Adam Campell, CAN  – Kanadensiskt rekord på 50 miles i terräng med tiden 5.44. Utsedd till årets ultralöpare i Kanada 2011/12. Andra plats i Ultra Trail Mount Fuji (UTMF) Japan, 100 miles (2012) och tvåa i CCC 100 K, Frankrike (2011).

John Henry Strupstad, NOR – Norsk mästare på maraton 2013. Har representerat landslaget på VM-distansen 100 K 2010-2013 och har även banrekordet i ultraloppet Rallarvegsløpet 2013.

Damer

Holly Rush, GBR – EM-silvermedaljör i Marathon (lag) och 7:a i Sydafrikanska Comrades 2013. Personbästa på maratondistansen (2.37.35).

Francesca Canepa, ITA – vinnare av Wibram Hong-Kong 100 K 2014, tvåfaldig vinnare av Tor des Geants 330 K, andraplats på UTMB 2012 och vinnare av Lavaredo Ultra Trail 2012.

Helen Cospolich, USA – Sjätteplats i UROC (Ultra Race of Champions) 100K (2013), vinnare av TNF Endurance Challange Costa Rica 50 M, förstaplats i TNF Endurance Challenge Ecuador 50M (2012 och 2013), 6:a i UTMB 166 K (2011) samt vinnare av Leadville 100 miles (2008).

Ultra är namnet på lopp som är längre än maratondistansen 42 195 meter och ”trail” eller ”terräng” innebär att huvuddelen av loppet är utanför asfalt. Värd för UltraVasan är det japanska sportföretaget ASICS.

Mer information och filmer från banan finns på vasaloppet.se/ultra

Vasaloppets sommarvecka 2014:

Fre 15 aug: CykelVasan 30. 30 km. Start Oxberg.
Fre 15 aug: UngdomsCykelVasan. 30 km. Start Oxberg.
Fre 15 aug: CykelVasan 45. 45 km. Start Oxberg.
Lör 16 aug: CykelVasan 90. 95 km. Start Sälen. (12 000 anmälda. FULLT 130922)
Lör 23 aug: UltraVasan 45. 45 km. Löpartävling. Start Oxberg
Lör 23 aug: UltraVasan 90. 90 km. Löpartävling. Start Sälen. (1 000 anmälda. FULLT 130922)
Lör 23 aug: VasaStafetten. 4,5–15,1 km. Löparstafett för tiomannalag. Start Sälen.

Vasaloppets vintervecka 2015:

Fre 27 feb: KortVasan. 30 km.
Lör 28 feb: TjejVasan. 30 km.
Sön 1 mar: UngdomsVasan. 3, 5, 7 eller 9 km.
Sön 1 mar: Öppet Spår söndag. 90 km.
Mån 2 mar: Öppet Spår måndag. 90 km.
Tis 3 mar: HalvVasan. 45 km.
Fre 6 mar: StafettVasan. 24, 24, 14, 9 och 19 km. (8 000 anmälda. FULLT 140316)
Sön 8 mar: Vasaloppet. 90 km. (15 800 anmälda. FULLT 140316)

Högupplösta bilder från Vasaloppet finns här:
mynewsdesk.com/se/pressroom/vasaloppet/image/list

Text och bilder är för fri publicering.

Johan Eriksson, sportchef Vasaloppet
E-post: johan.eriksson@vasaloppet.se

Ola Granfeldt, PR-ansvarig
Mobil: 0733-550 620
E-post: ola.granfeldt@vasaloppet.se

Mer om Vasaloppet?

Pressrum: mynewsdesk.com/se/pressroom/vasaloppet
Facebook: facebook.com/vasaloppetofficial
Instagram: @vasaloppet
Twitter: @vasaloppet

Vasaloppet är världens största arrangör av motionslopp året runt och en del av En Svensk Klassiker. Vasaloppets vintervecka med längdskidåkning och sommarveckan med mountainbikecykling och löpning lockade under 2013 totalt över 88 000 anmälda deltagare. Sedan starten 1922 har över en miljon deltagare passerat målportalen i Mora. Vasaloppet är en ideell verksamhet som ägs av IFK Mora och Sälens IF. En motor för folkhälsa och föreningsliv, i fäders spår för framtids segrar!