Vasaloppets torsdagsintervju: Sandra Hansson klarar alla motgångar

Vasaloppets torsdagsintervju: Sandra Hansson klarar alla motgångar

Med 24 dagar kvar till Vasaloppet fortsätter vi med våra torsdagsintervjuer.

Intervju med Sandra Hansson för fri publicering.

Sandra klarar alla motgångar

Sandra Hansson är en skidåkare på toppnivå som haft många motgångar men alltid kommit tillbaka. Varken en allvarlig magåkomma, bankrån, sjukdomar eller höstens avslitna lårmuskel kan nu stoppa henne från att i mars sikta på sin tredje Vasaloppsseger i rad.

Sandra berättar att det är kärleken till skidsporten som driver henne att fortsätta. Och ödet.
– Ja, det var nog mitt öde att ett bankrån blev en stark bidragande orsak till att jag i dag fortfarande tävlar på skidor. Ibland kan det inträffa oväntade händelser i livet, säger Sandra och tänker tillbaka på en dramatisk dag i oktober 2006.

Fram till dess hade Sandra gått en ojämn kamp för att bli skidåkare på toppnivå. Hon var en jättetalang som bland annat var med om att vinna JVM-guld 2000. Strax därpå flyttade hon till Mora för att fortsätta utvecklas som skidåkare. Men en allvarlig magsjukdom satte stopp för de planerna. Sandra slutade skidsatsningen 2001 och började istället studera i Uppsala. Några år senare blev hon klar civilekonom och fastighetsmäklare. Hon började arbeta på Handelsbanken i Färgelanda och hade inga tankar på skidåkningen till den dag 2006 när en beväpnad rånare klev in på bankkontoret där Sandra arbetade.
– Det var en fruktansvärd upplevelse som skapade många stressreaktioner. Trots att rånaren som ingick i en jugoslavisk liga senare greps och i dag sitter på Kumla, berättar Sandra.

Till Oslo
Efter rånet bestämde Sandra sig för att byta jobb. Hon publicerade därför sitt CV på en databas och ett privathälsoföretag i Oslo upptäckte henne.
– Jag fick ett jobb som controller på företaget och flyttade därför till Oslo där jag i dag stortrivs.

Poängen med den här historien är att Sandra fick en bostad mitt i skidparadiset Holmenkollen. Det bidrog till att hon stimulerades till att testa skidåkningen igen.
– Jag kom till ett skidparadis där det finns 270 mil preparerade skidspår runt om Oslo.

Hennes mage höll för skidåkningen och hon kände sig frisk och hon bestämde sig för att prova att åka Vasaloppet.
– Året var 2007 och jag stod långt bak i starten. Jag ville bara vara med för att uppleva känslan och glädjen att delta. Men efter ett tag var jag plötsligt först bland damerna och jag blev överlycklig. Jag kunde åka skidor igen.

Året därpå vann hon Vasaloppet. I fjol upprepade hon segern trots den körtelfeber som den vintern däckade henne från november till februari.
– Det var en otrolig känsla att kunna vinna trots den dåliga uppladdningen, säger Sandra som hade stora förväntningar inför den här säsongen. Då kom nästa smällar.

Nya problem
I september tvingades hon operera bihålorna. En viktig träningsmånad försvann. I oktober åkte hon på träningsläger i Ramsau. Men i samband med en promenad på glaciären föll hon så illa att lårmuskeln slets av. Sandra blev borta från hårdträning till mitten av december.

En månad senare vann hon överlägset det tjeckiska långloppet Jizerska Padesatka före tvåan Jenny Hansson. Två veckor senare kom hon tvåa i Marcialonga efter just Jenny Hansson. Hur var det möjligt att kunna komma tillbaka så snabbt?
– Jag har fått rutin på att snabbt komma tillbaka. Samtidigt är jag ganska lättränad och har fått en trygghet i min skidåkning. Jag lyckas också se möjligheter trots motgångar, säger Sandra och tillägger:
– Men det är också mentalt jobbigt att råka ut för många skador och sjukdomar. Därför har jag bestämt mig för att satsa på skidåkningen ända till en säsong då jag får vara helt frisk och kan göra mig rättvisa. Om jag ska hålla på tills jag blir 50 år så vill jag uppleva den känslan.

De två senaste segrarna i Vasaloppet har bidragit till att Sandra nu har kunnat ta tjänstledigt från sitt ordinarie jobb för att satsa heltid på skidåkningen. Hon drömmer nu om att vinna Vasaloppet före tredje året i rad.
– Det skulle vara häftigt.  De senaste två åren har jag verkligen upptäckt hur stort det är att vinna Vasaloppet. Hur stort blir det då om jag vinner för tredje året i rad.

Sandra inser att Jenny Hansson blir den svåraste konkurrenten och förklarar sedan vad som blir hennes styrka:
– Jag tror att min kropp passar för långlopp, trots att min favoritdistans egentligen är fem kilometer klassisk stil. Det kanske låter konstigt men jag är helt övertygad om att det är det mentala före den fysiska styrkan som är avgörande när tröttheten börjar komma ett par mil före mål. Och jag är mentalt stark.

Framtiden i Norge
Vi har redan förstått att Sandra Hansson trivs i Oslo och kan tänka sig att bo kvar där. I vintras var det dessutom snack om att hon skulle bli norsk medborgare och börja åka skidor för Norge.
– Den historien blev helt fel. Jag blev intervjuad av en norsk journalist som frågade om jag skulle kunna tänka mig bo kvar i Oslo. När jag svarade javisst tolkade han det som att jag ville bli norrman på riktigt.
– Därför är det viktigt och poängtera att jag har kvar mitt svenska hjärta och så kommer det att förbli även om jag fortfarande anser att det var synd att vi som enbart är duktiga i klassisk skidåkning inte hade någon chans på försäsongen att utmana de svenska landslagstjejerna. De flesta loppen i inledningen av säsongen gick ju antingen i fri stil eller var sprinttävlingar.

Fakta/Sandra Hansson
Namn: Sandra Hansson
Född: 2 April 1980.
Uppväxt: Bäckefors i Dalsland.
Bostad: Oslo i Norge.
Yrke: Längdskidåkerska. Driver eget företag inom träningsvägledning samt håller föreläsningar.
Utbildning: Civilekonom och fastighetsmäklare.
Klubb: Rustad IL – Oslo
Meriter: 1:a Jizerska 2010, 1:a Vasaloppet 2009, 2008. 2:a FIS Marathon Cup 2008-09, 2:a Birkebeinerrennet 2009, 1:a Tartu Ski Marathon 2009, 1:a  JVM stafett Štrbské Pleso 2000.
Sandras hemsida: www.skisandra.com

Fri bild på Sandra Hansson att ladda ned:

Bildtext:
Trots massor av motgångar siktar Sandra Hansson nu på att vinna Vasaloppet för tredje gången. Här vid målgången 2009.

Text och bild för fri publicering.

För mer information: