Per-Johan Emtell vinner SM i brädspel

Under helgen den 29 - 30 november avgjordes 2014-års SM, svenska mästerskap, i brädspel på Vasamuseet. 33 hade samlats för att kämpa om titeln, segrare blev Per-Johan Emtell från Sandviken med Ulf Wallgren på silver- och Mattias Höjer på bronsplats. Det var nittonde gången SM i brädspel genomfördes.

Mästerskapen, SM i bräde, är årligen återkommande och arrangeras av Vasamuseets Brädspelsvänner, del av Vasamuseets Vänner. Föreningen har sitt ursprung i det fynd som återfanns vid bärgningen av Vasa 1961. Längst ned i Vasas aktre regioner återfanns ett brädspel tillverkat av ask och ek med brickor av lönn och päronträ. Fyndet gav idén att återuppväcka intresset för det svenska brädspelet och 1993 bildades Vasamuseets brädspelsvänner. Spelarna möts vår som höst på onsdagar för att spela bräde invid Vasa.

Svenskt bräde har en egen vokabulär som gett upphov till vardagliga uttryck, till exempel ”komma på kant med någon”, ”han blev brädad” och ”vilken sinkadus”.

– Att spela bräde alldeles invid Vasaskeppet, på 10 meters avstånd, är magiskt. Men det märkliga är att när man är involverad i själva brädspelandet så har man inget annat i tankarna än strategitänket, flyttandet av brickor på brädet och på tärningarna. Att vinna en SM-titel och lyckas slå ut så många skickliga spelare på vägen dit är naturligtvis roligt. Svenskt brädspel är fascinerande och jag rekommenderar alla att prova, säger Per-Johan Emtell, 2014 års svenska mästare.

För ytterligare information:

Per-Johan Emtell, tel. mobil. 0706-436119 alt. E-post. per-johan.emtell@telia.com

För mer information om Vasamuseets Brädspelsvänner besök även: http://www.vasamuseet.se/sv/Om/Vasamuseets-vanner/Bradspelsvannerna/

• fartyg
  • marin
  • museum
  • vasa
  • vasa 1628
  • brädspel

Föreningen Vasamuseets vänner bildades 1991. Föreningen ska stimulera till ökad kunskap om och större intresse för Vasamuseet samt med ekonomiskt stöd medverka till museets fortsatta utveckling. Genom medlemsavgifter från företag och enskilda medlemmar skapas medel för att driva projekt som ytterligare bidrar till Vasamuseets popularitet. Besök Även http://www.vasamuseet.se/sv/Om/Vasamuseets-vanner/

Mårten Granberg

Presskontakt Ledamot Info 070-7640100