Invigning av digital lyssningsstation - hitta folkmusiken på Bohusläns museum.

Välkommen på invigningen av en lyssningsstation för folkmusik på Bohusläns museum i Uddevalla, lördagen den 1 mars kl. 13. På stationen kan du söka i på exempelvis ort, årtal eller på första raden i en visa, få fram information om materialet och inte minst lyssna på alla fantastiska inspelningar med spelmän och vissångare i hela Västra Götalandsregionen.

Ända sedan de första fonografinspelningarna på 1910-talet har spelmän och vissångare dokumenterats med olika tekniker som stått till buds genom åren. Lagringsbeständigheten hos dessa inspelningar har varierat och därför har behovet varit stort och brådskande att samla in, digitalisera och framförallt tillgängliggöra materialet.

I dag har ca 22 000 låtar och visor digitaliserats och registrerats. Arbetet med att tillgängliggöra materialet fortsätter och planen är att efterhand öppna en nätbaserad databas så att du också kan söka i materialet på webbplatsen.

Detta är den tredje lyssningsstationen i regionen. Den första finns på Dialekt-, ortnamns-och folkminnesarkivet i Göteborg (DAG) och den andra på Västergötlands Museum i Skara. De är en del i det stora projektet Hitta folkmusiken.nu, som startade 2008.

Initiativet kom från spelmansförbunden i Västergötland, Bohuslän och Dalsland. Efterhand har en arbetsgrupp bildats som innefattar Vara folkhögskola, ABF Västra Götaland, Västarvet, DAG, Studieförbundet Vuxenskolan och Kultur i Väst. Målet var att inventera det rikhaltiga folkmusikmaterial som finns utspritt på museer, hos föreningar och privatpersoner i regionen i form av noter, fotografier, uppteckning av olika slag och gamla inspelningar på framförallt rullband och kassettband.

Invigningen av lyssningsstationen för folkmusik sker på Bohusläns Museum,  1 mars kl. 13:00 i samband med Bohusläns Spelmansförbunds årsmöte.

Välkommen!

Projektledare
Emma Johansson, projektledare
E-post: vastralatverkstan@gmail.com
Tfn: 0736-132 224

Bjarne Lantz, Bohusläns Spelmansförbund
E-post: bjarne.lantz@hotmail.com
Tfn: 0708-472 905

Ann-Marie Brockman, Bohusläns museum
E-post: ann-marie.brockman@vgregion.se
Tfn: 0706-939 645

Hitta folkmusiken är ett samarbete mellan Bohusläns spelmansförbund, Dalslands spelmansförbund, Västergötlands spelmansförbund, Institutet för språk och folkminnen/Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet i Göteborg, Studieförbundet Vuxenskolan, ABF och Bohusläns museum/Västarvet.