Premiär för inspirerande och hållbar Rekofestival på Nääs.

Miljösmarta material, ekologisk mat och hållbart byggande. Under tre intensiva dagar, 24-26 juni, blir det Rekofestival på Nääs i Lerum för första gången. Bland annat hålls inte mindre än elva kurser i slöjd och bygg, samt en matkurs med föranmälda deltagare. På kvällarna är alla välkomna att prova på vid de olika kursplatserna. Det blir också föreläsningar kring hållbarhetsfrågor, workshops kring framtidens byggande och mässa med företagsnätverket Hållbara Hem. Allt inramat av Reko-mat och levande musik.

Syftet med festivalen är att ta vara på den kunskap som finns i vårt kulturarv och att stimulera och inspirera till utbyte, bevarande och utveckling av kunskap. På sikt hoppas initiativtagarna på bland annat ökat nyttjande av lokalproducerade material och fler hållbara och resurssnåla bygg- och renoveringsprojekt i regionen.

-  Kulturarvet med sitt traditionella hantverk och byggnadsskick innehåller kunskap om material och tekniker som är viktiga att slå vakt om, både ur ett identitets- och näringsperspektiv, säger Ulrika Lindh, antikvarie och samordnare på Slöjd & Byggnadsvård.

Slöjd & Byggnadsvård har sedan många år tillbaka ett etablerat samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan med den omfattande kursverksamheten på Nääs. Rekofestivalen är också ett samarbete mellan bland andra Studieförbundet Vuxenskolan, Västarvet och Lerums Kommun. Tanken är att festivalen ska bli ett etablerat och återkommande årligt evenemang som ytterligare visar Slöjd & Byggnadsvård på Nääs som en plats för kulturella möten och utbyten.

Kurserna äger rum mellan kl. 10 och 17. Från kl. 17 är festivalen öppen för alla. Välkommen på Rekofestival 24-26 juni!

För frågor och information:

Ulrika Lindh, Slöjd & Byggnadsvård
Västarvet
E-post: ulrika.a.lindh@vgregion.se

Johan Eklund, Studieförbundet Vuxenskolan
Göteborgsregionen Sydost
Tfn: 0302-158 58
Mobil 0705-339 117
E-post: johan.eklund@sv.se

Arrangörer: Slöjd & Byggnadsvård, Svenska Lerbyggeföreningen, Studieförbundet Vuxenskolan och August Abrahamsons Stiftelse.

Sponsorer: Lerums kommun och Västra Götalandsregionens Kommunalförbund