Sommar, sol och REKO-festival!

Har du funderingar på om ekohus är något för dig? Vill du veta hur man kan bli självförsörjande på el, bygga billigt och miljövänligt i lera eller halm eller konstruera en raketugn? Eller längtar du efter att prova på att luffarslöjda, tova, tälja, väva eller baka i vedeldad stenugn? Vill du dessutom äta och dricka gott, utbyta kunskap och idéer med likasinnade, delta i workshops och lyssna på spännande föredrag? Då ska du kolla in programmet för REKO-festivalen på Nääs i Lerum den 24 – 26 juni.

Sommaren är en perfekt tid för att prova på eller lära sig något nytt, fylla på med inspiration och träffa likasinnade under avslappnade former. I den vackra och anrika miljön på Nääs i Lerum blir det veckan efter midsommar för första gången möjlighet att göra allt detta under en REKO-festival.  Under tre intensiva dagar ges inte mindre än tio olika kurser i allt från miljövänligt byggande till bakning.

Syftet med festivalen är att ta vara på den kunskap som finns i vårt kulturarv och att stimulera och inspirera till utbyte, bevarande och utveckling av kunskap. På sikt hoppas initiativtagarna på bland annat ökat nyttjande av lokalproducerade material och fler hållbara och resurssnåla bygg- och renoveringsprojekt i regionen.

– Kulturarvet med sitt traditionella hantverk och byggnadsskick innehåller kunskap om material och tekniker som är viktiga att slå vakt om, både ur ett identitets- och näringsperspektiv, säger Ulrika Lindh, antikvarie och samordnare på Slöjd & Byggnadsvård.

Kurser i slöjd, hantverk och byggande.

Den som vill kan prova på att göra vackra och användbara föremål i ståltråd, så kallad luffarslöjd, tälja roliga och fantasifulla saker i trä, tova och brodera i ull eller lära sig grunderna i vävning. Flera av kurserna äger rum i Slöjdseminariet med nära till naturen och sjön, där den som vill kan ta sig ett dopp på lunchrasten.

Det blir också en workshop i den nygamla och mycket miljövänliga byggtekniken som Pisé de terre; att stampa väggar av jord, vi bygger också en bod med halmbalar... Under kursen ”Gör din egen el”, berättar Andreas Ohlsson om hur han blev självförsörjande på el och kopplade bort sig från elnätet.

På eftermiddagarna/ kvällarna blir det bland annat föreläsningar kring hållbarhetsfrågor, workshops kring framtidens byggande, speakers corner, snickarverkstad för barn med Mulle Meck, visning av utställningen TRÄ ÄGER och möjlighet att tjuvkika eller prova på kurserna som pågår under festivaldagarna.

Det kommer också att bli möjlighet att träffa energirådgivarna i Lerums kommun och att presentera spännande, kreativa, nya och gamla idéer, projekt, företag och föreningar i festivalens Speakers corner. Dessutom blir det visning av seminarieområdet, med möjlighet att besöka husen på Nääs och bekanta sig närmare med Slöjdlärarseminariet. Allt inramat av mat, dryck, musik och den vackra naturen kring Nääs.

Workshops och föredrag för nyfikna.

Kvällarnas workshops och föredrag är gratis och här finns mycket matnyttigt att hämta för den som är intresserad av hållbarhet, byggande och hantverk. På tisdagen, den 24 juni, leder arkitekterna Freja Frändberg, Maria Johansson och Katrin Lysvret workshopen ”Drömboende – hus skulle du vilja leva och bo?” mellan klockan 14 och 17. Senare på kvällen, klockan 18-20 håller Milis Ivarsson från Avjord en workshop med samtal kring miljövänliga färger och material i interiören. Klockan 20-21 berättar Andreas Ohlsson om hur han gjorde sig oberoende av energibolagen med ett antal smarta lösningar som solpaneler, batteribankar och pelletspanna.

På onsdagen, den 25 juni, kan man lyssna på Björn Ohlén, byggnadsantikvarie vid Västarvet, har under flera år arbetat med att ta fram förslag på varsamma energibesparande åtgärder för att spara och bevara både hus och plånbok. ”Jakten på kilowatten” är rubriken på hans föredrag.

Slöjd & Byggnadsvård har sedan många år tillbaka ett etablerat samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan med den omfattande kursverksamheten på Nääs. Rekofestivalen är också ett samarbete mellan bland andra Studieförbundet Vuxenskolan, Västarvet och Lerums Kommun. Tanken är att festivalen ska bli ett etablerat och återkommande årligt evenemang som ytterligare visar Slöjd & Byggnadsvård på Nääs som en plats för kulturella möten och utbyten.

Kurserna äger rum mellan kl. 10 och 17. Från kl. 17 är festivalen öppen för alla. Välkommen på Rekofestival 24-26 juni!

För frågor och information:

Ulrika Lindh, Slöjd & Byggnadsvård
Västarvet
E-post: ulrika.a.lindh@vgregion.se

Johan Eklund, Studieförbundet Vuxenskolan
Göteborgsregionen Sydost
Tfn: 0302-158 58
Mobil 0705-339 117
E-post: johan.eklund@sv.se

Mer information finns på www.slojdochbyggnadsvard.se

Arrangörer: Slöjd & Byggnadsvård, Svenska Lerbyggeföreningen, Studieförbundet Vuxenskolan och August Abrahamsons Stiftelse.

Sponsorer: Lerums kommun och Västra Götalandsregionens Kommunalförbund.