Välkommen till Byggnadsvårdens konvent 2013 i Mariestad – ny mötesplats för forskning, företag, föreningar och offentliga aktörer.

Vi tror att det behövs en mötesplats där alla som arbetar med byggnadsvård kan träffas, lära av varandra och knyta kontakter. En mötesplats där forskning, företag, föreningar och offentliga aktörer tillsammans utvecklar området och genom samverkan påverkar samhällsbyggandet i stort genom bättre kunskap om kulturvärden, beprövade material och tekniker.

Därför bjuder vi in till en ny arena för möten och lärande. En mötesplats som gör byggnadsvården starkare.

Programmet är ett digert smörgåsbord av teori och praktik och så omfattande att man inte kan hinna med allt. Några programinslag kräver anmälan men det mesta kan man ta del av i vilken ordning eller omfattning man själv önskar.

Under dagarna kan man fördjupa sig i olika teman som hantverk, energi och rekonstrueringsprojekt. Man kan också få rådgivning i Näringsintaget – en plats för företagare inom byggnadsvård, eller besöka Materialstudion och botanisera bland olika material olika och träffa producenter, nätverk, föreningar och materialåterförsäljare. I Filmstudion visas nya och gamla filmer om hantverk och byggnadsvård. Hantverkslaboratoriets filmsamordnare svarar på frågor om filmhantverket och berättar om hur han jobbar med kurser för hantverkare i dokumentärfilmteknik.

Det finns också möjlighet att åka med på någon av de två studieresorna som företag i nätverket Hållbara Hem bjuder in till. Vi besöker först rekonstruktionen av Södra Råda kyrka och därefter den nyligen återuppbyggda Rackebyladugården i Skara vilken var en 1700-talsladugård i skiftesverk.

Programmet innehåller också Nordiska utblickar och Landet runt låter de olika länen presentera spännande projekt, och självklart blir det mingel och middag på kvällen.

Välkommen till Mariestad 2-4 oktober! Men glöm inte att anmäla dig senast 9 september!

Information och anmälan (obs. 9 september är sista anmälningsdag).

Du anmäler dig på: www.vgregion.se/bvk2013

Här anger du önskemål om specialkost samt anmäler dig till workshops och måltider.

Obs! Sista anmälningsdag är 9 september 2013. Programmet och uppgifter om anmälan och kostnader bifogas i detta utskick.

Björn Ohlén, Utvecklare, Västarvet
E-post: bjorn.ohlen@vgregion.se

Linda Lindblad, Hantverkslaboratoriet, Göteborgs universitet
E-post: linda.lindblad@conservation.gu.se

Eller mejla till: bvk2013@vgregion.se

Byggnadsvårdens konvent arrangeras av Västarvet, Riksantikvarieämbetet, Hantverkslaboratoriet och Svenska Byggnadsvårdsföreningen.