Årets bilfest - Power Big Meet i Västerås 2016

Evenemanget pågår 7-9 juli. Det är 32:a året som amerikanska klassiska bilar rullar in i Västerås för en härlig bilfest. Power Big Meet är en av de största träffarna för amerikanska bilar i världen och lockar bilentusiaster världen över. Förutom bilbedömning och Europas största prylmarknad, Power Swap Meet, pågår en mängd aktiviteter såsom drive-in vigslar och finbilscruising.

Utställning och Power Swap Meet: Utställning av bilarna äger rum på Johannisbergs flygfält och på fredag och lördag sker bedömningen för att utse vinnare i 11 klasser. Kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck, delar ut The City of Västerås Award. Med en 5 km lång marknadsgata, Power Swap Meet, med cirka 800 säljare finns alla chanser att hitta åtråvärda bildelar och bilrelaterade prylar.

Finbilscruising: På fredagen kl. 17:00 är det start för den klassiska finbilscruisingen på Sjöhagsvägen och genom Västerås City. 200 utvalda bilar rullar fram och visar upp sig där allmänheten tillsammans med en jury röstar fram den finaste bilen genom en SMS röstning.

Drive-in vigsel förnyelse av äktenskap och dop: Under fredagkvällen mellan kl. 19:00-22:00 finns det möjlighet att vigas, döpas eller förnya äktenskap på Färjkajen. Det var i Västerås det började 2008, världspremiär av just denna typ av vigslar och dop. Förra genomfördes sammanlagt ca. 35 vigslar, förnyelse av äktenskap och dop. I år är det ett tiotal präster på plats från Svenska kyrkan.

Cruising: Arrangeras under fredagen och lördagen kl. 17:00 och 01:00. Dags för västeråsarna att njuta av spontancruisingen längs vägkanten.

Laglig burnout: På Hällaområdet finns det möjlighet att delta och spana in en spontan bilutställning och den lagliga burnouten. Förra året uppskattades besökssiffrorna till 10 000-12 000 personer. Burnouten pågår alla dagar kl. 17.00–01.00.

Klimatkompensation: Västerås stad klimatkompenserar evenemanget via Västerås & Co genom att köpa utsläppsrätter motsvarande 75 ton koldioxid av den utsläppskvot som Eu Bestämt gäller för 2013-2020 från Svenska Naturskyddsföreningen. Det betyder att motsvarande mängd låses in som ingen annan kan utnyttja. På så vis bidrar staden till att minska utsläppen av klimatpåverkande utsläppsgaser.

Aktuella länkar:

Power Big Meet Johannisberg

Samlad information om cruising och övrigt

Länk till årets Power Meet Tidning

För mer information, kontakta:

Kjell Gustafson, huvudarrangör av Power Big Meet, 0733-86 10 88

Alf Westerdahl, Marknadschef Västerås & Co, evenemangsansvarig för finbilscruisingen 021-39 01 15

Linda Jonas, Marknads- och varumärkesstrateg, Västerås & Co, 021-39 01 14

Västerås & Co´s uppdrag är att stärka Västerås attraktionskraft. I uppdraget ingår att i samverkan med andra intressenter utveckla Västerås platsvarumärke samt ansvara för några av stadens större strategiska evenemang. Västerås & Co ska även stödja övriga affärsområden inom bolaget Västerås Marknad & Näringsliv AB med kommunikationsinsatser.

Västerås & Co tillhör Västerås stads bolag Västerås Marknad & Näringsliv AB.

• evenemang
  • folkfest
  • bilfest
  • raggarbilar
  • raggare
  • bilträff
  • bilträff amerikan classic cars
  • power big meet
  • power meet

Västerås Marknad & Näringsliv AB är ett helägt kommunalt bolag. I samverkan med näringslivet och andra aktörer ska bolaget verka för att utveckla Västerås som en attraktiv boende-, arbets-, etablerings-, besöks- och mötesort. Bolaget ska vidare arbeta för att öka intresset för teknik och naturvetenskap och därmed bidra till att stärka Västerås kompetensförsörjning. Bolaget består av fem affärsområden; Näringsliv Västerås, expectrum, Visit Västerås/Västerås Tourist Center, Västerås Convention Bureau samt Västerås & Co.