Antikrundan kommer till Västerås i sommar!

Västerås är en av de sex orter som får besök av Anne Lundberg och 20 av Sveriges främsta antikexperter under Antikrundans turné 2015. Senast SVT:s omåttligt populära program besökte Västerås var 1994.

Det står nu klart att Västerås är en av orterna som får besök av SVT i sommar. Inspelningarna kommer resultera i två heltimmesprogram från varje ort där premiären äger rum i början av nästa år. I Västerås spelas programmen in den 26 augusti.

Tidigare i år besökte SVT tänkbara orter och platser och valet av Västerås underlättades av Västerås Conventions Bureaus mottagande och hjälp med förslag på och visning av tänkbara inspelningsplatser.

– Vi är oerhört glada att få besöka Västerås! Eftersom det är mer än 20 år sen så var det dags, säger Pernilla Månsson Colt, producent för programmet sedan 2008. – När vi dessutom besökte Konserthuset och såg parken utanför var känslan helt rätt – mitt i stan, vacker grönska och förhoppningsvis massor av besökare med fina föremål!

– Vi är otroligt stolta att få välkomna ett sådant folkkärt program till Västerås. Arrangemanget betyder mycket för staden och vi hoppas på en strålande sommardag med ett myllrande hav av antikviteter i Vasaparken i sommar, säger Catarina Söderholm, projektledare Västerås Convention Bureau.

För mer information och frågor, kontakta:
Pernilla Månsson Colt, producent SVT, 073-382 37 93, pernilla.mansson@svt.se
Catarina Söderholm, projektledare Västerås Convention Bureau, 021-39 01 25, catarina.soderholm@vasteras.se

Det första programmet spelades in 1989 i Malmö och Helsingör och var ett samarbete med BBC. Experterna kom både från England och Sverige och värdena i programmet angavs i både svenska kronor, danska kronor – och pund. Förvirrat och charmigt. Redan året därpå var det enbart svenska experter som kunde värdera föremålen i svenska kronor. Sedan dess har programmet spelats in och sänts varje år. Programmet har haft två programledare, Jesper Aspegren och Anne Lundberg. Inget annat faktaprogram i svensk television har så höga siffror som Antikrundan med sina 1,6 miljoner tittare i genomsnitt.