Expect Västerås invigt – ”Det första mötet med Västerås sker här”

Vid 16-tiden igår eftermiddag invigdes Expect Västerås på entréplan i Skrapan. Här ligger nu stadens nya upplevelsebaserade showroom – en öppen plats för teknik, upplevelser och tradition. Sedan mitten av oktober finns även Västerås Tourist Center här, efter flytten från Konserthuset.

Marschallernas eldsflammor fladdrar i entrén och ger värme och glöd i den isigt novemberblå eftermiddagen. Väl inne på Expect Västerås får de 200 gästerna smaka en bit av den godaste pizzan i Västerås från Moe’s (enligt VLTs undersökning) och bubbel i höga glas – högtidligt som det anstår en invigning.

Teknik, upplevelser och tradition

På Expect Västerås finns interaktivitet och inspiration: från legoväggen och iPads till visualiseringsbordet och den interaktiva guiden till Västerås som stad att leva och arbeta i, upptäcka, att utveckla och etablera företag i.

”Resan börjar här”

Eva Lilja, vd för Västerås Marknad & Näringsliv AB berättar om behovet av ett upplevelsebaserat showroom för Västerås:

–Västerås Marknad & Näringsliv har i uppdrag är att stärka Västerås attraktionskraft. Det gör vi genom att locka fler besökare och etableringar till staden men också genom att långsiktigt stärka kompetens för ett framtida arbetsliv i Västerås. I vårt uppdrag är vi unika i Sverige och vi vill nu med Expect Västerås samla Västerås erbjudande mot alla våra målgrupper på en och samma plats, berättar Eva Lilja.

Eva Lilja, menar att Expect Västerås alltid är i ständig utveckling:

–Rummet blir vad vi fyller det med. Här visar vi godbitarna från Västerås, där vi alla bidrar med innehåll för att skapa en dynamisk miljö. Här ska besökaren kunna uppleva och utforska Västerås utbud av aktiviteter och besöksmål, vi kommer också kunna visa hur staden växer och tillgänglig mark för etableringar. Vi ska vara en plats för den som är nyfiken på vad Västerås har att erbjuda, säger hon.

Lilja förklarar också innebörden av Expect Västerås som begrepp:

–Ordet ”expect” ger förväntningar, och betyder också ”förväntan.” Det smakar bra på tungan: förväntan och förväntningar i Västerås, säger Eva Lilja.

Teljebäck: ”Inträdet i Västerås”

Med virtual reality-glasögon klipper kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck ett digitalt band medan publiken följer händelsen på storbildsduk – Västerås första invigning genom VR-teknik!

–Det här är inträdet i Västerås, säger Anders Teljebäck. Oavsett om man kommer hit för att bo, ha semester, se teknikhöjden eller för att etablera företag här, sker det första mötet på Expect Västerås. Västerås är en stad i världen, och hela världen finns i Västerås.

• turism
  • västerås convention bureau
  • västerås turistbyrå
  • evenemang
  • expectrum
  • expect västerås
  • västerås tourist center
  • västerås showroom

Västerås Marknad & Näringsliv AB är ett helägt kommunalt bolag. I samverkan med näringslivet och andra aktörer ska bolaget verka för att utveckla Västerås som en attraktiv boende-, arbets-, etablerings-, besöks- och mötesort. Bolaget ska vidare arbeta för att öka intresset för teknik och naturvetenskap och därmed bidra till att stärka Västerås kompetensförsörjning.

Ann-Sophie Sund

Projektledare Västerås Marknad & Näringsliv AB 021-39 01 26