Klimatsmart älg på menyn under Älgveckan i Västerås och Västmanland

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2010 07:30 CET

Idag inleds Älgveckan 2010 i Västmanland där speciellt utvalda restauranger serverar älg från de västmanländska skogarna. Viltkött från skogens vilda djur är naturligt, nyttigt och klimatsmart eftersom djuren inte behöver några stängsel eller bearbetad mark, inte äter någon antibiotika och inte har transporterats långväga.

Intresset för viltkött ökar och i Västmanland finns det gott om denna unika råvara. Älgveckan drivs av Jägareförbundet i Västmanlands län och syftet är att skapa en hållbar affärskedja, från skog till tallrik. Företag inom vilt, mat och turism och jakt i Västmanland medverkar.

I Västerås syns Älgveckan genom att utvalda restauranger komponerat olika älgmaträtter som serveras veckan och genom att några butiker säljer älgkött till den vanliga konsumenten vilket annars är rätt så ovanligt. Medverkande företag i Västerås bland andra är Björnögården Restaurang, Restaurang Varda, Restaurang Bellman, Carlströms Chark, Chantals, ICA Ettan, ICA Skultuna och Kungsbyn Bygdens Mat Restaurang & Saluhall.

Exempel på mat som serveras på Björnögården i Västerås är älgfärsbiff med persiljestuvad potatis, viltsky samt smörslungad svamp, älggryta med rödvin, rökt vildsvin och pärllök, samt rimmad och kokt högrev på älg med rotfruktspuré och grovkorning senapssås. Chantals i Västerås har specialkomponerat såväl tårtor som bakelser med marsipanöverdrag prydda med Skogens Konung inför Älgveckan.

För ytterligare information om Älgveckan i Västmanland se relaterat dokument Unik viltsatsning i Västmanland.

Kontaktpersoner för projektet:

Sven-Åke Larsson, tel 0708-27 95 93, E-post: sven-ake12@telia.com, eller

Torbjörn Larsson, tel 0708-18 81 00, E-post: torbjorn.larsson@nortuna.se

Västerås & Co är en marknadsavdelning inom Västerås stads bolag Etablering Västerås AB. Vårt uppdrag är att marknadsföra den attraktiva destinationen Västerås Mälarstaden och generera tillväxt i form av möten och evenemang, gästnätter, besökare, företagsetableringar och boende i Västerås

Kommentarer (0)