Nominerade till Guldstänksgalan 17 mars i Västerås

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 11:00 CET

De nominerade till 2010 års utmärkelser Årets Företagare, Årets Nystartare, Årets Innovatör och Årets Marknadsförare har nu valts ut. De olika jurygrupperna har sammantaget haft fler än 150 förslag på kandidater att ta ställning till.  Slutliga vinnarna tillkännages och premieras vid Guldstänksgalan den 17 mars i Västerås Konserthus. Även Guldstänks miljöpris delas ut under galan.

Årets Företagare 2010
Mikael Ljungberg, Music & Lights
Peter Meilgaard och Dan Lindholm, Travel Design
Frank Angelini och Per Sundström, xtravaganza

Årets Nystartare 2010
Eric Hedlund och Joel Fredman Klockar, ReLed Information Systems AB
Pernilla Hedström & Jonas Hedström, Hedströms Kök & Fönster AB
Joakim Agartsson och Martin Eriksson, Slopepro AB

Årets Innovatör 2010
Gunilla Joelsson, Giva Innovation
Peter Stefansson, Pocada
Azad Najar, Laprotech

Årets Marknadsförare 2010
Pingdom
QuickNet
Atrium Ljungberg

Motiveringar till nomineringarna finns nedan.

Nominerade Årets Företagare 2010
Utdelare: Företagarna i samarbete med Västerås stad

Kontakt: Lars Belin, Företagarna, tfn 021-12 55 59, 070-589 85 90 eller Helmer Larsson, Etablering Västerås, 021-39 13 05

Mikael Ljungberg, Music & Lights
Music & Lights AB har från starten 1987 utvecklats av Micke Ljungberg till att bli en av Skandinaviens ledande leverantörer inom komplexa tekniklösningar för ljud, ljus, bild och scen för allt från lokala evenemang till de allra största som exempelvis Idol 2010 eller Polar Music Prize.
Micke Ljungbergs inbrytning i en storstadsdominerad, hårt konkurrensutsatt bransch har fört fram Västerås position som en arrangörsstad med egen kapacitet och nationell influens. Micke har envetet lyckats inom en företagssektor, som idag hyllas, medialt nära och med individuell precision i ett snabbfotat team!

Kontakt: Mikael Ljungberg, ägare/VD, 070-655 88 19
Adress: Gjutformsgatan 3, 721 33 Västerås
E-post: info@music-lights.se
Tel vx: 021-35 93 00
www.music-lights.se

Peter Meilgaard och Dan Lindholm, Travel Design
Peter Meilgaard och Dan Lindholm har genom tekniskt kvalificerat, partnernära arbete inom järnvägssektorn byggt upp Travel Design till en ledande resurs för affärslösningar inom ett krävande område. Travel Design är ett viktigt företag inom Västerås tågkluster som inom hela kedjan från analys och design via konstruktion skapar mervärde hos slutkunden. Ett vinnande exempel på den växande tjänsteproduktion som finns i morgondagens Västerås.
Peter Meilgaard och Dan Lindholm med 30 medarbetare, är en viktig samhällsbyggare av miljövänlig teknik för framtiden med förmåga att attrahera kompetens till stadens tekniklandskap!

Kontakt: Peter Meilgaard, VD, 070-890 49 02
Adress: Kristinagatan 15, 724 61 Västerås
E-post: info@traveldesignab.com
Tel vx: 021-41 15 90
www.traveldesignab.com

Frank Angelini och  Per Sundström, xtravaganza
Med bakgrund inom friskvårdssektorn och med internationell utblick har Frank och Per utvecklat sitt företag målmedvetet och skalbart. xtravaganza med huvudkontor i Västerås har idag 200 franchisetagare i Norden och har sammanlagt 30.000 kunder med ömsesidig målsättning, att skapa en bättre livsstil.
Frank Angelini och Per Sundström är serie entreprenörer som hållit sin huvudinriktning och med xtravaganza fört sitt företag med Gasellsprång till en marknadsdominerande position!

Kontakt: Per Sundström, VD
Adress: Gjutare Granströms gata 2, 722 12 Västerås
E-post: info@xtravaganza.se
Tel vx: 021-38 05 50
www.xtravaganza.se

Nominerade Årets Nystartare 2010
Utdelare: ALMI Företagspartner Mälardalen
Kontakt: Billy Bergåker, tfn 070-280 97 00

Eric Hedlund och Joel Fredman Klockar, ReLed Information Systems AB
Två unga entreprenörer som följt ”skolboken” till punkt och pricka. Med sällan skådat engagemang och iver har företagarna gått från idé till färdigställande. Nu står fundamentet på plats och inom kort kan vi alla skåda en stor LED-skärm med rörlig reklam på Erikslund. Kontrakt på över miljonen är redan tecknade och ytterligare förhandlingar pågår.

Kontakt: Eric Hedlund, Joel Fredman Klockar
Adress: Köpmangatan 1 A, 722 12 Västerås
E-post: info@reled.se
Tel: 073-505 19 89, 021-444 01 41
www.reled.se

Pernilla Hedström och Jonas Hedström, Hedströms Kök & Fönster AB
Pernilla Hedström är yrkeskvinnan i ledande position som tröttnade på att bila tusentals mil, i tjänsten, varje år. Tillsammans med sonen Jonas startade hon ett företag som säljer och installerar fönster från Norge. Numera har även maken Tony anslutit sig till företaget. Produktsortimentet har utökats med köksinredningar och idag har de åtta anställda i företaget. Hedströms Kök & Fönster är ett företag som tar ett målmedvetet ett steg i taget och har en tydlig vision för framtiden.

Kontakt: Pernilla Hedström
Adress: Hejargränd 6 C, 721 33 Västerås
E-post: pernilla@hedstromskok.se
Tel: 070-563 40 42, 021-35 55 54
www.hedstromskok.se

Joakim Agartsson och Martin Eriksson, Slopepro AB
Joakim Agartsson och Martin Eriksson är två skidentusiaster som har hittat en “ofylld ruta” på nätet. Där har de produktifierat en webbaserad skidskola. På sajten finns cirka femhundra instruktionsfilmer och annan nyttig information för utförsåkare på alla nivåer. Företaget har uppmärksammats i såväl rikspress som i branschtidningar. Vad sägs om att ta med sig skidskolan i mobilen?

Kontakt: Joakim Agartsson och Martin Eriksson
Adress: Oxelvägen 5, 722 31 Västerås
E-post: info@slopepro.se
www.slopepro.se

Nominerade Årets Innovatör 2010
Utdelare: ALMI Företagspartner Mälardalen
Kontakt: Billy Bergåker, tfn 070-280 97 00

Gunilla Joelsson, Giva Innovation
Sjuksköterskan Gunilla Joelsson såg i sin vardag på sjukhusets intensivvårdsavdelning behovet av förbättrade patientkläder. Resultatet är Giva-skjortan, en världsnyhet som förbättrar vardagen för både patienter och personal inom vården. Sahlgrenska, Huddinge och Karolinska är bara några av de sjukhus som visat intresse för Giva-skjortan.

Kontakt: Gunilla Joelsson
Adress: Björkskogsgatan 6 B, 723 40 Västerås
E-post: info@givainnovation.se, gunilla.joelsson@yahoo.se
www.givainnovation.se

Peter Stefansson, Pocada
Entreprenören och säljaren Peter Stefansson har tillsammans med Peter Funk, professor vid Mälardalens högskola, skapat säljstödet Two-Sell. Two-Sell är lösningen på ett gammalt problem inom detaljhandeln: merförsäljning. Produkten hjälper personalen via en matematisk algoritm att i butiken erbjuda relevanta, intressanta och attraktiva erbjudanden till kunderna. Produkten finns redan ute på marknaden och kommer med stor sannolikhet inom kort att finnas hos flera av våra större butikskedjor.

Kontakt: Peter Stefansson
Adress: Bajonettgatan 2, 723 50 Västerås
E-post: peter.stefansson@pocada.se
www.pocada.se

Azad Najar, Laprotech
”Dear friends; we are finally there. We are finally at a point where we will change the way laparoscopic suturing will be performed forever.” De är de första ord man möts av på Laprotechs hemsida. Laprotech har, med innovatören, kirurgen och urologen Azad Najar i spetsen, tagit fram en helt ny metod och uppsättning kirurgiska verktyg för att sy vid titthålskirurgi. Något som både underlättar för kirurgerna, ökar patientsäkerheten och sparar pengar då operationstiderna förkortas eftersom tiden för att sy ett stygn kan kortas med upp till 90%!

Kontakt: Azad Nejar
Adress: Stigbergsgatan 7 A, 723 41 Västerås
E-post: azad.najar@laprotech.com
www.laprotech.com

Nominerade Årets Marknadsförare 2010
Utdelare: Marknadsföreningen i Västerås
Kontakt: Magnus Thysk, tfn 070-619 53 40

Pingdom
För sin smarta digitala marknadsföring där nyttan med den egna produkten används för att skapa global publicitet - intresse för kundtillströmning. Nu jublar kunder över hela världen ut Pingdoms förträfflighet och fungerar samtidigt som en gigantisk marknadsavdelning. Grattis världen! säger vi.

Kontakt: Sam Nurmi
Adress. Stansargränd 4, 721 30 Västerås
E-post: info@pingdom.com
Tel: 021- 480 09 20
www.pingdom.com

QuickNet
För att deras devis Nära, trygg, personlig inte är en tom klyscha i reklamen utan något de verkligen lever. QuickNet visar att de med sitt lokala relationsbyggande, där den enskilde kunden alltid är mittpunkt, framgångsrikt kan konkurrera med stora internationella företag. Nära, trygg, personlig? Jajjamänsan!

Kontakt: Jan Synnersten
Adress: Munkgatan 7, 722 12 Västerås
E-post: jan.synnersten@quicknet.se
Tel vx: 021-338 00 00
www.quicknet.se

Atrium Ljungberg
För sin helhjärtade satsning i öppnandet av gallerian Igor i Västerås city. Helhetstänket kring shoppingupplevelsen för hjärna, hjärta, lungor och mage visar att man har lyssnat till och förstår vad konsumenterna vill ha. Atrium Ljungberg har verkligen skapat en unik, inspirerande och kommersiell plats som nu säljer sig själv. Världsklass!

Kontakt: Peter Kettner
Adress: Medborgarplatsen 3, Stockholm/Box 4808 116 93 Stockholm
E-post: peter.kettner@atriumljungberg.se
www.atriumljungberg.se

Kontakt: Claudia Virtanen
Adress: Medborgarplatsen 3, Stockholm/Box 4808 116 93 Stockholm
E-post: claudia.virtanen@atriumljungberg.se
www.atriumljungberg.se

Syftet med utmärkelserna är att inspirera och motivera samt premiera företagsamma företagare och organisationer som utvecklar sina verksamheter och förverkligar sina visioner i Västerås.

Press och media som vill delta vid Guldstänksgalan den 17 mars i Västerås Konserthus, kontakta Linda Jonas för ackreditering linda.jonas@vasteras.se eller 021-39 01 14.

Har du några andra frågor rörande Guldstänk är du välkommen att kontakta Lena Eriksson 021-39 39 30 eller lena.eriksson@vasteras.se .

www.guldstänk.se

www.facebook.com/guldstank

Västerås & Co är en marknadsavdelning inom Västerås stads bolag Etablering Västerås AB. Vårt uppdrag är att marknadsföra den attraktiva destinationen Västerås Mälarstaden och generera tillväxt i form av möten och evenemang, gästnätter, besökare, företagsetableringar och boende i Västerås

Kommentarer (0)