Nominerade till Västerås näringslivsgala Guldstänk

Det är nu klart vilka företag/personer som nominerats till pristagare på Västerås näringslivsgala Guldstänk. Kategorierna som nomineringarna gäller för är Årets Företagare, Årets Marknadsförare, Årets Nystartare, Årets Innovatör, Årets Exportföretag och Årets Hållbarhetspris.

För att presentera de företag/personer som nominerats till pristagare på Västerås näringslivsgala Guldstänk anordnades en ”Nomineringskväll” tidigare idag. Nomineringskvällen samlade tidigare vinnare, de nominerade samt aktörer inom näringsliv, akademi och det offentliga. De slutliga vinnarna utses av en expertjury per kategori, men allmänheten får vara med och rösta. Folkets röstning avslutas 26 februari.

Motiveringstexter och kontaktuppgifter till de nominerade finns längre ner i pressmeddelandet.

Nominerade

Utdelare: Företagarna Västerås

Kontakt: Tiina Magnusson, ordförande, 073-685 33 36, tiinamagnusson@hotmail.com

Joliv AB

Motivering: Joliv grundades 1999 med visionen att utveckla nyskapande IT-stöd för att underlätta det dagliga arbetet inom vård och omsorg. Nu planeras, genomförs och dokumenteras mer än 45 000 hembesök varje dag med hjälp av Jolivs lösningar. Resultatet är en säker, effektiv vård och omsorg med det viktigaste av allt – ökad trygghet och mer tid för personliga möten.

Katarina Pihl, VD

E-post: katarina.pihl@joliv.se

Christian Strömblad, affärsutvecklare

E-post: christian.stromblad@joliv.se

Hemsida: http://joliv.se

RA Gruppen AB

Motivering: På kort tid har det lilla elteknikföretaget växt till en välmående koncern där personalens utveckling är lika viktig som företagets tillväxt. Lyckade företagsförvärv har stärkt RA Gruppen vars ledstjärna är att vara nytänkade, utmana och hålla vad de lovar. Och kunderna nickar nöjt instämmande i takt med utfört arbete och sina nylagda beställningar.

Robert Alriksson, Ägare

E-post: robert.alriksson@ragruppen.se

Hemsida: http://www.ragruppen.se

ICA Maxi Erikslund

Motivering: ICA Maxi Erikslund vision är att vara Västmanlands bästa stormarknad där kunden alltid är nummer 1. Vi tycker att de redan är där. Med 40 000 kunder varje vecka, samarbete med Starbuck’s, ett starkt samhällsengagemang, sponsring, Sveriges största ICA-butik online, barnpassning, nöjd kund-garanti – listan kan göras lång. En god affär, helt enkelt.

Daniel Kvist, Handlare

E-post: daniel.kvist@ica.se

Torbjörn Kvist, Handlare

E-post: torbjorn.kvist@ica.se

Hemsida: https://www.ica.se/butiker/maxi/vasteras/maxi-ica-stormarknad-erikslund-12304/start/

Nominerade Årets Marknadsförare 2016

Utdelare: Marknadsföreningen Västerås

Kontakt: Anna Sjödin, ordförande, 076-569 46 33, anna.sjodin@vasteras.se

SkillTwins

Motivering: Tvillingarna Josef och Jakob El-Zein började filma och dela sina fotbollskills på Youtube. Idag har de tillsammans på deras sociala nätverk närmare 5 miljoner följare sammanlagt. När de i höstas släppte ett eget spel blev det snabbt världens mest nedladdade app. De har samarbetat med bland andra Neymar, Zlatan och Adidas. De här killarna besitter en unik kombination av äkta talang, ett genuint intresse för sina fans och en imponerande förståelse för vad som fungerar i digitala kanaler.

Josef El-Zein

Jakob El-Zein

E-post: skilltwinsmanagement@hotmail.com

Hemsida: https://www.youtube.com/user/JosefJakobElzein?gl=SE&hl=sv

(Fadi El-Zein, manager)

Kokpunkten Actionbad

Motivering: Kokpunkten Actionbad har lyckats med att snabbt skapa en stadig ström av badgäster ifrån hela Mälardalen. Framgången bygger på ett systematiskt marknadsföringsarbete med ett tydligt kommunikationskoncept och smarta PR-aktiviteter, som SM i vattenrutschbana och att engagera de lokala fansen. Under 2016 ökade besökarna med drygt 20 000 gäster till 168 000. Totalt ger badet ett tillskott på runt 120 000 turister till besöksnäringen och gör Västerås synlig i hela Mälardalen.

Johan Björkman, Verksamhetschef

E-post: johan.bjorkman@peab.se

Christoffer Tilstam, Kommunikationsansvarig

E-post: christoffer.tilstam@kokpunkten.se

Hemsida: https://kokpunkten.se

Region Västmanland

Motivering: För två år sedan tog dåvarande Landstinget ett helt nytt grepp på sin kommunikation. Med befintlig budget och smarta strategier har man hittat nya sätt att samarbeta inom organisationen och utvecklat en självklar närvaro i digitala kanaler. Strategin har varit att utifrån ett starkt, intressant och tydligt innehåll låta egna medarbetare berätta om regionens verksamheter, om regionen som arbetsgivare och som en aktör som gör skillnad för västmanlänningar varje dag, på riktigt. Resultatet är ökad trafik till digitala medier, ökad stolthet inom organisationen och nationell uppmärksamhet.

Eva Lindahl, Kommunikationsdirektör

E-post: eva.lindahl@regionvastmanland.se

Elin Brozén, Verksamhetschef Kommunikationsenheten

E-post: elin.brozen@regionvastmanland.se

Hemsida: https://www.regionvastmanland.se

Nominerade Årets Nystartare 2016

Utdelare: ALMI Företagspartner Mälardalen AB

Kontakt: Billy Bergåker, VD, 021-10 78 04,billy.bergaker@almi.se

Aktivitetskungen AB

Motivering: Med en genomtänkt marknadsföring med tyngdpunkt i sociala medier har företaget på kort tid nått genomslagskraft på marknaden. Två engagerade entreprenörer driver företaget med målsättningen att med passion, perfektion och nytänkande leda utvecklingen inom skräddarsydda och paketerade event.

Sonny Eriksson, delägare Aktivitetskungen AB

Lucas Andersson, delägare Aktivitetskungen AB

E-post: kontakt@aktivitetskungen.se

Hemsida: www.aktivitetskungen.se

2Change World AB

Motivering: 2Change World AB äger och utvecklar varumärket food2change och bygger tillsammans med ideella föreningar förutsättningar för att skapa Hjältar i samhället. 2Change World AB är en aktiv problemlösare vars syfte är att skapa ett helt system som bidrar till att lösa utmaningar i vårt samhälle genom samverkan mellan näringsliv och människor.

Rikard Lundgren, VD och initiativtagare

E-mail: rikard@2change.com

Anna Lindbeck, delägare och medgrundare

E-mail: anna@2change.com

Hemsida: http://www.2change.com

Aros Stödgrupp AB

Motivering: Företaget har på kort tid vuxit i både omsättning och antal medarbetare. Med satsning på en välutbildad personal som kan möta komplexa behov och tät samverkan med övriga aktörer i Västerås är visionen att leverera ett boendestöd med 100 % kvalitet. Den resan har man med framgång påbörjat.

Maria Thunberg, delägare

Tel: 021- 475 58 00, 070-443 14 85

E-post: maria@arosstodgrupp.se

Hemsida: www.arosstodgrupp.se

Nominerade Årets Innovatör 2016

Utdelare: ALMI Företagspartner Mälardalen AB

Kontakt: Billy Bergåker, VD, 021-10 78 04,billy.bergaker@almi.se

Rapkap AB

Motivering: Med en innovation för satellittillämpningar har Rapkap utvecklat, tillverkat och skapat en produkt med potential till stor global skillnad på vår energianvändning och som minskar påverkan på vår miljö samt skapar ett hållbarare samhälle. En ny typ av kylning av elektronik med potential att möjliggöra energibesparingar på upp till 4/5, och det är bara inom ett område.

Peter Nilsson, VD

Are Björneklett, VP

Hemsida: http://www.chipcooler.com

ETT Easy To Trust AB

Motivering: Hållbart ansvarstagande - en av vår tids största utmaningar. Med högt uppsatta mål och en kraftfull lagstiftning förväntas marknaden för efterlevnad och kontroll bli enorm. Detta innovativa Västeråsbolag har lösningen - det är helt enkelt Easy to trust.

Mari Hellblom, VD

E-post: mari.hellblom@nogap.se

Hemsida: www.easytotrust.com

Claridian AB

Motivering: Under 2016 förbrukades 35 miljoner liter hydraulolja till ett värde av 1 miljard kronor, bara i Sverige. En renad hydraulolja kan återanvändas ett flertal gånger och med egenutvecklad unik filterteknik och patenterad portabel servicestation förlänger teamet bakom Claridian hydrauloljans livslängd – och löser med detta ett globalt problem.

Bernt Eikeland, VD

E-post: be@claridian.com

Peter Jacobsson, Sälj och marknadsansvarig

E-post: pj@claridian.com

Nominerade Årets Exportföretag 2016

Utdelare: Handelskammaren Mälardalen Anna Holmström, Länsförsäkringar Bergslagen Anette Windahl, PwC Ulrika Klacksell

Kontakt: Anna Holmström, platschef Västerås, 076-677 41 02, anna@handelskammarenmalardalen.se

Benteler Aluminium Systems Sweden AB

Motivering: Bilen ska vara säker. Förstås är det också viktigt att den är effektiv och påverkar miljön så lite som möjligt. Benteler Aluminium Systems i Skultuna svetsar och formar aluminium och skapar produkter som gör bilen just säker, effektiv och snällare mot miljön. Kunderna är stora biltillverkare i hela Europa och största delen av Bentelers produktion går på export. Tack vare spetskompetensen inom Skultunaföretaget tar de en ledarroll för teknikutvecklingen i branschen.

Jeton Lapi, Platschef

E-post: jeton.lapi@benteler.com

Andreas Häll, Produktionschef

Hemsida: http://www.benteler.com

Voith Hydro

Motivering: Historiskt är Västerås centrum för kraftgenerering. I dag bygger, moderniserar och underhåller Voith Hydro utrustning till nya och befintliga vattenkraftverk, de är störst i Sverige och bland de största leverantörerna av vattenkraftsutrustning i Norden. Med modern teknik ökar de både effekten och driftsäkerheten för kraftverk över hela världen. Vattenkraftverket som Voith Hydro bygger i Liberia mer än fördubblar den installerade effekten.

Stefan Borsos, VD

E-post: stefan.borsos@voith.com

Hemsida: www.voith.com

Magnus Wenna, Marknadschef

Skultuna Flexible

Motivering: Skultuna Flexibles ledord är att utmana fantasin. De kombinerar olika materials förmågor genom att laminera samman dem. Metall leder värme och elektricitet, ett papper väger lätt och plasten är elastisk. I kombination med varandra blir materialen till unika produkter. Med hög kvalitet och innovation skapar företaget förtroende hos kund och leverantör. Det gör att Skultuna Flexible är marknadsledande inom flera av sina produktområden, och lyckas behålla den positionen.

Kaj Falkenlund, VD

E-post: kaj@skultunaflexible.se

Hemsida: www.skultunaflexible.se

Conny Eriksson, Kvalitetschef

Peter Liljestrand, Ekonomichef

Nominerade Årets Hållbarhetspris 2016

Utdelare: Västerås Stad, Anders Teljebäck

Kontakt: Theresa D’Errico, miljöstrateg, 021-39 28 35, theresa.derrico@vasteras.se

Carbomax AB

Motivering:Genom att tillvarata sina egna och branschens restprodukter, tar Carbomax sitt ansvar för miljön och mer därtill. De skapar samtidigt nya affärer och en effektivare råvara. Carbomax imponerar genom att sätta ambitionerna högre än branschens redan höga krav. Med goda rutiner lyckas de öka kundnyttan, förbättra arbetsmiljön, minska miljöpåverkan och reducera behovet av jungfruliga råvaror.

Catharina Lindgren, VD

E-post: catharina.lindgren@carbomax.se

Martin Bjurström, Teknisk chef

E-post: martin.bjurstrom@carbomax.se

André Ulmgren, Försäljning

E-post: andre.ulmgren@carbomax.se

Hemsida: http://www.carbomax.se

IKEA Centres AB – Erikslund Shopping Center

Motivering: Tillsammans kan vi göra mer. När näringslivet tar ett aktivt ansvar inspireras vi till nya sätt att hjälpa varandra. Med hjärta och framtidstro skapar Erikslunds Shopping Center, i samarbete med IKEA Västerås, Here4U och Västerås Stadsmission genom projektet Hopeful, möjligheter för en bättre vardag för alla Västeråsare.

Jessica Alenbring, Centrumchef

E-post: jessica.alenbring1@ikea.com

Ulrika Blomqvist, Direktör Västerås Stadsmission

E-post: ulrica.blomqvist@vasterasstadsmission.se

Hemsida: http://hopeful.nu

2Change World AB

Motivering: Med fullt fokus på hållbarhet, i alla dess aspekter, blir resultatet svinnbra. När de med hjälp av modern teknologi kopplar ihop privatpersoner och näringsliv för att lösa problem i det lokala samhället och stärka detta individ för individ skapar 2Change en positiv utvecklingsspiral, där alla är hjältar.

Rikard Lundgren, VD och initiativtagare

E-mail:rikard@2change.com

Anna Lindbeck, delägare och medgrundare

E-mail: anna@2change.com

Hemsida: http://www.2change.com

Har du frågor angående Guldstänk är du välkommen att kontakta projektansvarig Alf Westerdahl alf.westerdahl@vasteras.se eller 070-577 57 55.

Press/media som vill ackreditera sig för näringslivsgalan Guldstänk den 16 mars i Västerås konserthus, var vänlig kontakta Linda Jonas: linda.jonas@vasteras.se eller 021-39 01 14

Guldstänk – historia

Näringslivsgalan Guldstänk skapades från början för att det fanns ett behov av förebilder och ambassadörer för företagande, innovationer och marknadsföring i Västerås.

Genom åren har företagare, organisationer, innovatörer och marknadsförare hyllats för deras insatser och arbete. Deltagare har minglat och skapat nätverk och kontakt. Genom att lyfta duktiga näringsidkare skapas en stolthet och ett driv att bidra till Västerås utveckling och tillväxt.

Detta har bidragit till att Guldstänk blivit en årlig återkommande näringslivsgala där nya nominerade och vinnare föds och utvecklas. Arrangörsgruppen ser i stort sett ut som den gjorde från start 2004 och galan lockar idag dryga 900 deltagare.

www.guldstank.se

www.facebook.com/guldstank

Instagram: @guldstank, #guldstänk

Twitter: @guldstank021, #guldstänk

Guldstänk är Västerås största nätverksträff där syftet är att hylla det företagsamma Västerås. Utmärkelserna delas ut för att inspirera och motivera samt premiera företagsamma företagare och organisationer som utvecklar sina verksamheter och förverkligar sina visioner i Västerås.

Arrangörer är Företagarna, Almi Företagspartner, Handelskammaren, Marknadsföreningen i Västerås samt Västerås stad.