Nya energisnåla välkomstskyltar invigs vid infarterna till Västerås

Välkommen att delta i invigningsceremonin av Västerås nya välkomstskyltar vid E-18 infarterna till Västerås.

Tid: Tisdagen den 29 november, klockan 13.30
Plats: Vid östra infartsskylten (från Stockholmshållet, se medföljande kartbeskrivning)
Medverkande:     Monica Ericsson, Stadsdirektör, Västerås stad
                            Anneli Asplin, Projektansvarig, Västerås stad
                            Martin Clarin, Projektledare,  Focus Electronic
                            Alf Westerdahl, Projektansvarig, Västerås & Co
Övrigt:                 Buss till invigningen avgår klockan 13.00 från Fiskartorget

Västerås är först i Europa med att använda den allra senaste typen av LED-teknik i stadens nya infartsskyltar. Skyltarna är extremt energisnåla vilket innebär 50% lägre energiförbrukning.

Under de senaste veckorna har två nya infartsskyltar monterats och provkörts vid E 18 - infarterna till Västerås. Skyltarna är byggda med den allra senaste typen av LED-teknik vilket halverar energiförbrukningen jämfört med nuvarande teknik.  Varje skylt har en totalt lysande yta på 35 kvm vilket är de största kommunskyltarna i Sverige. De levereras av Focus Neon och Focus Electronic.

Syftet med skyltarna är att synliggöra Västerås och stadens nya vision, Vision 2026.  Budskapen som visas kommer att vara evenemang och profilbilder och budskap från Västerås. Ungefär 57 000 bilar passerar varje dag någon av skyltarna.

Skyltarna ägs av Västerås stad och drivs av stadens marknadsföringsbolag Västerås & Co. Riktlinjer samt en kostnadsbild för att synas på skyltarna håller på att tas fram.

Skyltarna som tidigare stått vid E-18 infarterna flyttas till infarterna från Fagersta (väg 66) och Sala (väg 56).

Media och allmänhet är välkomna att delta i invigningen. Vägbeskrivning finns i relaterat dokument.

För mer information kontakta:

Alf Westerdahl, Projektansvarig Västerås & Co, 021-39 01 15
Anneli Asplin, Projektansvarig, Västerås stad, 021-39 24 57
Linda Jonas, PR-ansvarig, Västerås & Co, 021-39 01 14

• evenemangsskyltar
  • välkomstskyltar
  • infartsskyltar
  • turism

Västerås & Co är en marknadsavdelning inom Västerås stads bolag Etablering Västerås AB. Vårt uppdrag är att marknadsföra den attraktiva destinationen Västerås Mälarstaden och generera tillväxt i form av möten och evenemang, gästnätter, besökare, företagsetableringar och boende i Västerås