Teater Västmanland är först i Sverige med en scenversion av Linderborgs "Mig äger ingen"

PRESSMEDDELANDE                                                             090414

Teater Västmanland blir den första teatern i Sverige att sätta upp pjäsen Mig äger ingen som bygger på Åsa Linderborgs självbiografiska bok. I samband med biljettsläppet den 20:e april sker en upptaktsträff för att engagera hela Västerås i dess intressanta 50-, 60- och 70- tals historia.

Boken Mig äger ingen slog igenom med dunder och brak när den kom. Den kretsar kring Åsas uppväxt i Västerås tillsammans med sin ensamstående far Leif och blev mycket uppmärksammad och nominerad till Augustpriset. Förra året låg boken i topp på flera av Sveriges biblioteks utlåningslistor bland annat i Stockholm, Göteborg och Västerås. Boken har sålts i över 300 000 exemplar och släpps i flera andra länder under våren och sommaren.

Premiären av pjäsen som regisseras av Eva Gröndahl sker den 26:e september. Biljetterna släpps den 20:e april och kan köpas via Teater Västmanland, Västerås Turistbyrå och Ticnet. Emma Broström dramatiserar romanen och Lisbet Wahlström gör scenografin.

I samband med biljettsläppet sker en upptaktsträff på Culturen i Västerås dit olika aktörer i Västerås är inbjudna. -Vi är många som på olika sätt kan få folk att berätta om sina egna upplevelser av Västerås under 50-, 60- och 70-talet. Alltifrån hur man som invandrare flyttade till Västerås som skrek efter industriarbetare till hur stadsdelarna planerades och där såväl villor som lägenheter byggdes av industriföretagen för att erbjuda sina anställda säger Rebecca Svensson, doktor i ekonomisk historia och en av bildarna till Västerås Lokalhistoriska nätverk.

Västerås Lokalhistoriska Nätverk är en av intitiativtagarna till upptaktsträffen.

Pressen är välkommen att delta i upptaktsträffen som sker kl 13.30 den 20:e april på Elektra, Culturen i Västerås.

Kontakt för mer information

Göran Kihl, Teater Västmanland    Tel 021-470 41 02, Mobil 073-910 60 00