Unik dokumentär skildrar en av världens största bilträffar, Power Big Meet i Västerås

Inför en av årets största folkfester för bilälskare visar SVT 1 en dokumentär om Power Big Meet som årligen lockar tusentals besökare till Västerås varje år.

Dokumentären Bilar, 50-tal & Rock’n Roll som visas den 14 juni klockan 20.00 i SVT 1 skildrar Power Big Meet ur många olika vinklar. Journalisten och författaren Sten Berglind berättar om raggarkulturen som har sina rötter i 50-talets svenska arbetarklass och om den unika svenska kulturföreteelse som raggarna utgör.

Filmen porträtterar även bland annat Klas Brink, som i det civila är VD för ett IT-företag men som så fort han har möjlighet drar på sig overallen och skruvar på sina bilar. I garaget, finns åtskilliga bilar i varierande skick. Filmen visar även inslag från de populära drive-in vigslarna och dop som Svenska kyrkan håller i och från den fantastiska finbilscruisingen som körs genom Västerås City under fredagen. Filmen är producerad av Peter Gaszynski, Henrik Dahnsjö och Gunnar Magg, House Production.

I år pågår arrangemanget den 7-9 juli och det är 34:e gången som Power Big Meet arrangeras. På Johannisbergs flygfält sker Europas största prylmarknad Power Swap Meet. På fältet finns hundratals marknadsstånd och försäljningsställen där bildelar och tillbehör byter ägare. Bilentusiaster från närmare 30 länder världen över lockas till evenemanget där de välputsade och glänsande klassiska bilar trängs på rad för att visas upp. Street Rods, Customs, 50´s cruisers, 60´s muscle cars, Corvettes, Mustangs, Camaros, Cadillacs med flera finns att beskåda. Bilbedömningen äger rum fredag och lördag där bland annat bilälskaren och medialegenden Jay Leno instiftat ett specialpris.

Aktuella länkar:
Power Big Meet Johannisberg  www.bigmeet.com