Västerås CityZip- världens första Zipline i stadsmiljö

Världens första permanenta Zipline i urban miljö öppnar i Västerås våren 2011. Det blir då möjligt att fastspänd i en sele sväva över hustaken i city och uppleva känslan av att flyga och samtidigt njuta av utsikten över staden och Mälaren.

Västerås CityZip är förmodligen den första Zipline i världen som installeras permanent mitt i en stadskärna. Tidigare har endast temporära lösningar funnits i stadsmiljö. Ett åk med Västerås CityZip är ca 530 meter långt med start på 84 m höga Skrapan och med landningsplats på vlt-husets tak. Bansträckningen skär bland annat luftrummet ca 40 m ovanför ett av stadens mest centrala torg, Sigmatorget.

En Zipline kan liknas en linbana där den som åker är fastspänd i en sele och ”flyger” fram längs linan. Ziplines har under de senaste åren ökat i popularitet och används främst som äventyrsaktivitet på populära semesterorter och inom ekoturismen. Ziplines finns idag till exempel i Whistler Mountains i Canada och i Åre, i Marrakech-öknen, i djungeln på ön Santa Maria och på några större kryssningsfartyg.

- Jag älskar utmaningar och den här satsningen ser jag som ytterligare ett led i att göra Västerås till Nordeuropas häftigaste upplevelsecenter dit många kommer för att uppleva stadsnära äventyrsaktiviteter säger Tony Berglund som är initiativtagare till Västerås CityZip. Tony är bland annat känd för sina äventyrsexpeditioner och 2010 uppmärksammades han världen över för sitt världsrekord i Vertical Run. Genom sitt företag SkyTouch driver han även Nordens första Vertical Run i Västerås.

Västerås CityZip kommer att byggas upp med hjälp av en helt ny teknisk lösning för att klara de förutsättningar som finns. Ziplines byggs oftast på platser där gravitationskraften kan utnyttjas och där det finns möjlighet att flytta start och landningsplatser utefter vad som krävs för att kunna bromsa upp farten. När det gäller Västerås CityZip finns två fasta fixpunkter, Skrapan och vlt-huset, att förhålla sig till. Även hänsyn till störningar av stadsmiljön och stadsbilden måste tas i akt. För att klara dessa förhållanden tas ett helt nytt lin-, driv- och styrsystem fram som bygger på liknande tekniska lösningar som bland andra används av filmproducenter i Hollywood, NASA och ABB Mining.

Västerås CityZip planeras att öppna våren 2011. www.skytouch.se

För intervjuförfrågningar och mer information, kontakta:

Tony Berglund, SkyTouch, 0708-69 66 04, tony@skytouch.se

Linda Jonas, pressansvarig, Västerås & Co, 021-39 01 14, linda.jonas@vasteras.se

• unik idé
  • attraktion