Vinnarna korades vid Västerås årliga näringslivsgala Guldstänk

Prevas

Årets Hållbarhetspris 2018

Sveafastigheter Bostad

Motiveringar och kontaktuppgifter finns längre fram i pressmeddelandet.

Årets Företagare 2018: Alan Björk, Björks Buss

Motivering: Årets Företagare kan konsten att ta lika väl hand om sina medarbetare som sina kunder. Här finns en genuin känsla för att göra goda affärer som också är till nytta för samhället. Generositet, medkänsla, omtanke och service är ledstjärnorna för detta framgångsrika familjeföretag som växt till Sveriges största privatägda koncern i sin bransch.

Namn: Alan Björk

E-post: alan@bjorks.eu

Hemsida: www.bjorksresor.se

Övriga nominerade: Carbomax AB och Kopparlundens Bageri AB Utdelare: Företagarna Västerås.

Kontakt: Tiina Magnusson ordförande, 073-685 33 36, tiinamagnusson@hotmail.com

Årets Marknadsförare 2018:SISU Idrottsutbildarna Västmanland och Tony Lorenzi

Motivering: Årets marknadsförare inspirerar och får förhoppningsvis fler att göra det oväntade och testa nya grepp. De har lyckats engagera hundratusentals följare världen runt och bygger samtidigt stolthet på hemmaplan. Med små medel och många timmars ideellt arbete har vår vinnare skapat något kreativt och ambitiöst för att visa att idrott och kultur hör ihop. Idrotthjärtakultur helt enkelt.

Namn: Oscar Uusitalo, Idrottskonsulent

Tel: 010- 476 48 11

E-post: oscar.uusitalo@vstm.rf.se

Namn: Maria Engelfeldt, Distriktsidrottschef

E-post: Maria.engelfeldt@vstm.rf.se

Namn: Tony Lorenzi

E-post: tony@tonylorenzi.com

Hemsida https://www.tonylorenzi.com/

Övriga nominerade: Mälardalens högskola och Britt

Utdelare: Marknadsföreningen i Västerås.

Kontakt: Cecilia Cedervall, ordförande, cecilia.cedervall@vasteras.se, 076-569 35 36

Årets Nystartare 2018: Way To Go

Motivering: Samarbeten, digital närvaro och ledstjärnorna: hög servicegrad och pålitlighet, har visat sig vara en framgångsrik strategi för Årets Nystartare. Företaget har under sin korta tid trotsat många fördomar och vuxit stadigt,

både vad gäller omsättning och personal. Planen för tillväxt finns redan på skissbordet och med den kan vi inget annat än önska Årets Nystartare all lycka till (i deras Way To Go).

Namn: Hampus Vestlund, Partner

E-post:hampus@waytogo.se

Namn: Johan Bons, Partner

E-post:johan@waytogo.se

Hemsida: https://waytogo.se/

Övriga nominerade: Salladsmagasinet och Modus Operations

Utdelare: Almi Mälardalen

Kontakt: Billy Bergåker, VD, 021-10 78 04, billy.bergaker@almi.se

Årets Innovatör 2018: Wedevia

Motivering: Årets innovatör kan med sin produkt omvandla en traditionell bransch genom att ge konsumenten en starkare position utifrån kunskap och transparens. Bolaget består av ett mycket starkt team med kompetens inom både teknik och marknad. Det tillsammans med ett positivt gensvar från branschen ger stora möjligheter för en snabb och hållbar tillväxt.

Namn: Aleksandar Prstojevic

E-post:alexander.prstojevic@wedev.se

Hemsida: www.wedevia.se

Övriga nominerade: Operationskollen och Findie

Utdelare: Almi Mälardalen

Kontakt: Billy Bergåker, VD, 021-10 78 04, billy.bergaker@almi.se

Årets Exportföretag 2018: Prevas

Motivering: Årets exportföretag har sedan starten byggt upp en stark och framgångsrik verksamhet i Sverige och Norden med leveranser över hela världen. Tillsammans med sina kunder tar företaget tillvara på teknikens och digitaliseringens möjligheter och omsätter behov och idéer till ökad hållbarhet och konkurrenskraft. Idag uppgår företagets exportandel till hela 70 % och bolaget är väletablerat inom den starkt växande tjänsteexportsektorn.

Namn: Helena Lundin, Communication & Information Manager

E-post:helena.lundin@prevas.se

Hemsida: www.prevas.se

Övriga nominerade: Enics Sweden och Nordic Furnaces

Utdelare: Handelskammaren Mälardalen, Länsförsäkringar Bergslagen, PwC.

Kontakt: Anna Holmström, Regionchef Handelskammaren Mälardalen, 076-677 41 02, anna@handelskammarenmalardalen.se

Årets Hållbarhetspris 2018: Sveafastigheter Bostad

Motivering: Vinnaren av Årets hållbarhetspris har som ny aktör i Västerås snabbt flyttat fram positionerna i sin bransch. Med ett genomtänkt hållbarhetsarbete är de samhällsbyggare med höga ambitioner för framtida generationer. Målmedvetet skapar årets pristagare boendemiljöer där människa och miljö står i centrum.

Namn: Per Wallgård, Fastighetschef

E-post:per.wallgard@sveafastigheter.se

Namn: Lars Gärde, Vice VD och affärsutvecklingschef

E-post:lars.garde@sveafastigheter.se

Hemsida: www.sveafastigheterbostad.se

Övriga nominerade: Mälardalens Frukt & Grönt och Veggoköket

Utdelare: Västerås stad

Kontakt: Theresa D’Errico, miljöstrateg, 021-39 28 35, theresa.dérrico@vasteras.se

Guldstänk – historia

Näringslivsgalan Guldstänk skapades från början för att det fanns ett behov av förebilder och ambassadörer för företagande, innovationer och marknadsföring i Västerås.

Genom åren har företagare, organisationer, innovatörer och marknadsförare hyllats för deras insatser och arbete. Deltagare har minglat och skapat nätverk och kontakt. Genom att lyfta duktiga näringsidkare skapas en stolthet och ett driv att bidra till Västerås utveckling och tillväxt.

Detta har bidragit till att Guldstänk blivit en årlig återkommande näringslivsgala där nya nominerade och vinnare föds och utvecklas. Arrangörsgruppen ser i stort sett ut som den gjorde från start 2004 och galan lockar idag dryga 900 deltagare.

www.guldstank.se

www.facebook.com/guldstank

Instagram: @guldstank, #guldstänk

Guldstänk är Västerås största nätverksträff där syftet är att hylla det företagsamma Västerås. Utmärkelserna delas ut för att inspirera och motivera samt premiera företagsamma företagare och organisationer som utvecklar sina verksamheter och förverkligar sina visioner i Västerås.

Arrangörer är: Företagarna Västerås, Almi Mälardalen, Handelskammaren Mälardalen, Marknadsföreningen i Västerås samt Västerås stad.