​30,7 miljoner till renovering av kyrkor i Västerås stift

Nu är fördelningen av 2018 års kyrkoantikvariska ersättning färdig. Församlingarna i Västerås stift tilldelades 30,7 miljoner kronor i ersättning av Kyrkostyrelsen för projekt som totalt kommer att kosta församlingarna 72,4 miljoner kronor.

Den största ersättningen i stiftet går till renoveringen av Mora kyrkas skiffertak som har omfattande skador. En renovering som beräknas kosta ungefär 8 miljoner kronor, varav 75 procent finansieras av den kyrkoantikvariska ersättningen. Även i församlingarna i Åhl, Gustavs, Tortuna och Boda kyrka genomförs takrenoveringar som delvis bekostas av kyrkoantikvarisk ersättning. Se bifogad fil för en sammanställning av all projekt i Västerås stift som beviljats ersättning.

För 2018 har Kyrkostyrelsen fördelat totalt 460 miljoner kronor till Svenska kyrkans församlingar för olika restaureringsprojekt i kyrkor och kapell. Riksantikvarieämbetets har yttrat sig om fördelning över landet och Länsstyrelserna om fördelningen i länen.

– Det är viktigt att komma ihåg att den ersättning som staten betalar ut i form av kyrkoantikvarisk ersättning enbart gäller de merkostnader som vård och underhåll av dessa historiska byggnader kräver. Den övriga finansieringen sker med medlemmarnas pengar, säger Anna Güthlein, stiftsantikvarie i Västerås stift.

Om Kyrkoantikvarisk ersättning
Kyrkoantikvarisk ersättning är statens ersättning till Svenska kyrkan för att kyrkornas kulturhistoriska värden skall upprätthållas och göras tillgängliga för alla. Den omfattar inte kostnader för löpande underhåll och drift. Ersättningen kan bara beviljas för byggnader som är skyddade enligt 4 kapitlet, Kulturminneslagen.

• Arkitektur

• byggnadsvård
  • kae
  • kyrkoantikvarisk ersättning
  • kulturarv

• Dalarna

Västerås stift sträcker sig från Mälaren i söder upp mot nordväst till den norska gränsen och är Svenska kyrkans regionala nivå i Västmanlands, Dalarnas och norra Örebro län. Stiftet, som till ytan är det tredje störta i landet, rymmer 76 församlingar och över 200 kyrkobyggnader, kapell och bönehus. Stiftet leds av biskop Mikael Mogren tillsammans med stiftsstyrelsen och har till uppgift att stötta de lokala församlingarna i den grundläggande uppgiften att fira gudstjänst, undervisa, utöva mission och diakoni, kyrkans sociala arbete.

Anna Güthlein

Stiftsantikvarie 021-17 85 75