En vecka med fokus på samisk kultur

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2011 12:39 CET

På fredag öppnar den första utställningen i en lång rad av aktiviteter, föreläsningar och konserter som utgör den tolfte Samiska veckan i Umeå.

Den officiella invigningen sker på söndag den 6 mars kl 13 på Västerbottens museum, men dessförinnan har både utställningen ”Silhouette” öppnat på Universitetssjukhusets Galleri Alva, samt de samiska vistena invigts vid en ceremoni på lördagskvällen på Friluftsmuseet Gammlia.

Tema: design
Årets tema är design. En mindre mässa visar från och med torsdag (10 mars) nyskapande produkter med samiska kännetecken av samiska hantverkare och slöjdare. Företag som Stoorstålka, Sara Svonni Design och Fjällsilver är på plats i Västerbottens museums stora utställningshall.

Redan på måndag (7 mars) ägnas eftermiddagen åt designsamtal, bland annat ställs frågan om tradition och modernitet – får vem som helst göra sameslöjd? Dagen inleds med föreläsningar av och med Sven-Åke Risfjell, Britta Marakatt-Labba och Gunvor Guttorm. Samtalsledare under designdagen är Mikael Pirak.

Filmfrossa
På programmet i år finns också en stor mängd film. Bland annat blir det förhandsvisning av filmen ”Myrlandet” som har Sverigepremiär den 26 april och redan nu är nominerad till filmpriset ”Startsladdenpriset” vid Göteborgs filmfestival

Samiskt år
Västerbottens museum har utlyst 2011 till Samiskt år och låter vårens stora utställning gå i samiskt tecken. Museet visar en utställning från Tromsö museum om läraren Rolf Ärnström som flitigt dokumenterade sina elever i Sápmi under 1940-talet. Hans bilder ger en unik inblick i livet i samebyarna. Utställningen ställer också frågan om ”den främmande blicken” – om att avbilda minoritetsbefolkning på gott och ont. Frågan om kultur, makt och identitet är central, vem tog bilderna, och i vilket syfte?

Dessutom visas en utställning om tillkomsten av de samiska vistena på friluftsmuseet, ”Beredda platser – samiska visten på Gammlia”. Förlagorna till de tre olika byggnadstyperna är hämtade från olika delar av Västerbotten och i bild och filmupptagning får vi se ursprungsplatserna och höra personer som levt med kåtorna berätta om sin vardag. Även rekonstruktionen på Gammlia är dokumenterad i bild.

För sportlovslediga barn erbjuder Västerbottens museum aktiviteter alla dagar. Här kan man hälsa på renarna vid samiska vistena, vara med om livet som renskötare eller pyssla med slöjd i Minimus.

För den vuxna publiken kanske konsert, teater eller pubkvällar kan locka.

Pressbilder: http://www.vbm.se/for-medierna/pb_spezial/sameveckabild.html

Hela programmet på www.samiskaveckan.se

.................................
Anki Berg
Informatör
Västerbottens museum, Umeå
www.vbm.se

Västerbottens museum samlar, vårdar och visar delar av Västerbottens breda kulturarv. Våra profiler är dokumentärfoto med unika bildsamlingar av Sune Jonsson och Bertil Ekholtz m fl, samt berättande – vi uppmuntrar och inspirerar att traditionen med muntligt berättande ska leva vidare. Museet finns i Umeå och här avlöser aktuella utställningar varandra. Här finns också världens äldsta skida!

Kommentarer (0)