Slöjd som du aldrig har sett den förr

I sommar intar den nymodiga slöjdutställningen Next level craft Västerbottens museum – med betoning på ”intar”. Utställningsrummet tar besökaren med på en resa mellan fantasi och verklighet, mellan gryning och natt, musik och sagoväsen. Mitt i denna suggestiva miljö står slöjd från ett 30-tal slöjdare i de fyra nordligaste länen.

Den uppmärksammade konstnären Aia Jüdes har på uppdrag av hemslöjdskonsulenterna i Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Norrbotten skapat utställningen som har premiär på Västerbottens museum den 13 juni, och kommer att gå på turné under 2015. Med utgångspunkt i de nordliga länens slöjdtraditioner berättas en annorlunda slöjdsaga med inslag av humor, fiction och tradition.

– Vi vill lyfta in slöjden i nya sammanhang för att locka målgruppen unga vuxna, berättar Aia Jüdes och fortsätter:

– Vi har skapat ett eget soundtrack till utställningen, med beats gjorda av slöjdljud som vi spelat in i Västerbotten och blandat det med influenser från Voguing som är en subkultur och modern dansstil där händerna är i fokus, precis som vid slöjdandet. Vi har också spelat in en egen musikvideo baserad på musiken tillsammans med ett gäng slöjdare och Sveriges bästa Voguing-dansare som kommer att visas i utställningen!

Utställningen visar både hård och mjuk slöjd som bärs fram av fantasiväsen i en procession. Verken är speciellt framtagna för detta och bland de medverkande kan nämnas Helena Hörstedt, Hanna Hedman, Anna ”Ninja” Näsström, Jögge Sundqvist, Peter Karbin, Ylva Göransson och många fler.

– Besökaren kommer att känna att rummet förändras i 20-minuters intervaller. Ljud och ljus bidrar till att rikta uppmärksamheten mot olika föremål i utställningen, förklarar Aia Jüdes.

För Umeåborna är ljussättaren känd sedan tidigare – det var nämligen samma företag som gjorde det magnifika ljusspelet i samband med Kulturhuvudstadsinvigningen på Umeälven is i januari. Kulturhuvudstadsåret 2014 har också finansierat detta slöjdprojekt med en miljon kronor.

FOTNOT:
Från Västerbotten deltar Gunnel Eriksson, Felix Wink, Claes Hofberg, Roland Fällman, Marianne Fällman, Ringvor Gustavsson, Jögge Sundqvist, Carolina Rönnberg och Ylva Göransson. Från de västerbottniska deltagarna kommer man att kunna ta del av täljda vättar, rotslöjd, krympburkar, täljda halsband, tovade ullhattar och högklackade skor.

Från Norrbotten deltar Lena Eriksson, Marie Yeah! Karlsson, Tage Öhlund och Peter Karbin. Till utställningen levererar de bland annat snidade näckrosor, aliens gjorda av vrilar och virkade jätteblommor.

Från Västernorrland deltar Karin Wahlström, Eva Olsson, Jakob Bauman, Leif Nordlöf, Lene Kirsta, Eva Nordangård och Ylva Varik. Deltagarna från Västernorrland bidrar bland annat med svarvade skålar, slöjdade fantasimasker och träkäppar till utställningen.

Från Jämtland deltar Tor Söderin, Gunilla Classon, Ove Hedenström, Gunnar Stenmark, Örjan Falk, Ann-Christine Andersson och Katarina Widengren. Med virkning, smide, stickning, yllebroderi, trådtjack och mycket mer bidrar de alla tillsammans till utställningen.

För mer information:

Koordinator: Ulrika Hedlind Berggren, ulrika.hedlind-berggren@skelleftea.se,

070-306 59 59.

Konstnärlig ledare: Aia Jüdes, aia@jgc.se, 073-788 02 16.

Västerbotten (8 st)

• hemslöjden
  • aia jüdes
  • slöjd

Västerbottens museum samlar, vårdar och visar delar av Västerbottens breda kulturarv. Våra profilområden är dokumentärfoto med unika bildsamlingar av Sune Jonsson och Bertil Ekholtz m fl, samt berättande – vi uppmuntrar och inspirerar att traditionen med muntligt berättande ska leva vidare. Museet finns i Umeå och här avlöser aktuella utställningar varandra. Här finns också världens äldsta skida!