Trafikinformation: Sommarens omläggningar

Nyhet   •   Jun 05, 2014 15:40 CEST

I sommar genomförs flera stora trafikarbeten som påverkar buss- och spårvagnstrafiken i Göteborg. Det innebär att det kan ta längre tid än normalt att resa.

Västtrafik uppmanar kunderna att vara ute i god tid och att hålla koll på Västtrafiks webbplats och i Reseplaneraren för den senaste informationen. På grund av att det är så många arbeten som berör spårvagnstrafiken i sommar kommer det inte att tryckas några spårvagnstidtabeller i pappersformat. Resenärer hänvisas i stället till Reseplaneraren och realtidsinformationen på hållplatserna.

Trafikarbeten i Göteborg

15 juni–16 augusti ska Vasaplatsen byggas om och få nya spår. Spårvagnstrafiken läggs om i tre olika etapper. Vasaplatsen kommer att vara helt avstängd för busstrafik under hela perioden och går i stället via Kungsportsavenyn.

15 juni–20 juli ska Bellevues hållplats byggas om och spårvagnstrafiken ställs in mellan Redbergsplatsen och Bergsjön. Buss ersätter mellan Gamlestadstorget och Kortedala/Bergsjön.

15 juni–13 december kommer kanalmurarna att förstärkas vid Norra hamngatan. Busstrafiken flyttas då till Södra hamngatan i stället.

15 juni–13 december ska Titteridammsvägen i Angered byggas om och busslinjerna i Angered får andra körvägar.

23 juni–1 juli är bussterminalen vid Kungssten totalavstängd på grund av arbeten med berget vid terminalen.

21 juli–16 augusti kommer spårvagnstrafiken att vara avstängd mellan Wavrinskys plats och Vasaplatsen/Korsvägen på grund av arbeten vid Chalmers. Chalmers hållplats ska få nya hållplatslägen för bussar för att minska köbildning i spårvagnsspåren. Ersättningsbussar kör sträckan Guldheden– Wavrinskys plats–Kapellplatsen–Valand–Heden. Under arbetet kommer bussar att kunna passera men inte ha någon hållplats för av- och påstigning.

28 juli–10 augusti är spårvagnstrafiken inställd mellan Gamlestadstorget och Angered på grund av kontaktledningsbyte. Bussar ersätter mellan Gamlestadstorget och Angered.

För ytterligare information om sommarens trafikomläggningar, se bifogad karta eller besök Västtrafiks webbplats.