4 000 i Skaraborg får erbjudande om att provåka gratis

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2016 11:39 CEST

Med start i början av maj kommer cirka 4 000 bilister i Hjo, Tibro och Karlsborg få ett erbjudande från Västtrafik om att övningsåka med kollektivtrafiken gratis i två veckor. Satsningen har kommit till genom ett samarbete mellan Trafikverket och Västtrafik. Målet med satsningen är att få fler att ta bussen under byggnationen av Husebykorset – och att de fortsätter ta den även efter att byggnationen är klar.

Just nu pågår en ombyggnation av det trafiktäta Husebykorset utanför Skövde, som ligger där riksväg 49 möter väg 194. Ombyggnationen kommer att innebära begränsad framkomlighet. För att minska trängseln i korsningen önskar Trafikverket att fler ska resa kollektivt.

– För att förbättra framkomligheten under byggtiden ser vi gärna att man väljer bussen när man ska förbi Husebykorset, säger Marie Söderlid, projektledare hos Trafikverket.

För att få fler att upptäcka busstrafiken i samband med ombyggnationen genomför Västtrafik en provåkarkampanj där de vill få bilister i Hjo, Tibro och Karlsborg att åka kollektivt.

– Vi har mycket bra busstrafik med linje 400 och 401 från Karlsborg-Tibro-Skövde och linje 402 Hjo-Skövde. Det är många som redan upptäckt fördelarna med slippa köa med bilen och i stället ta bussen in till Skövde. Vi hoppas nu givetvis att ännu fler ska göra det, säger André Sellén, trafikchef för Nobina Skaraborg som kör Västtrafiks bussar i området.

I början av maj får cirka 4 000 hushåll i Hjo, Tibro och Karlsborg ett erbjudande hem i brevlådan om att övningsåka 14 dagar med Västtrafik. Erbjudandet gäller i hela regionen.

André Sellén, trafikchef Nobina Skaraborg 0500-40 61 19
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.