Bättre busstrafik med förbifart Sjöbo

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2014 09:00 CEST

I december får invånarna i Fristad, Sparsör och Frufällan snabbare och bekvämare bussresor till Borås när linje 150 får ny sträckning via den nybyggda förbifart Sjöbo. Samtidigt får boende norr om Borås möjlighet att resa direkt till Resecentrum för vidare byte till regionbuss eller tåg.

Tidtabellskiftet den 14 december blir startskottet för det nya upplägget då linje 150 börjar köra via förbifart Sjöbo till och från centrala Borås. Bussarna kommer att gå från Däckvägen via den nya hållplatsen Nordskogen till Boråsparken och vidare in mot centrum, och omvänt.

– Det blir en snabbare och bekvämare resa med färre stopp och vi hoppas att det ska göra linje 150 mer attraktiv. Att vi dessutom kan erbjuda våra kunder direktresor till Resecentrum känns verkligen bra, säger Camilla Holtet, trafikutvecklingschef på Västtrafik.

När linje 150 tar en ny väg hänvisas kunder från Sjöbo mot Borås centrum till linje 1 i stadstrafiken, som avgår var sjätte minut under hela dagen. För de som vill resa från Sjöbo mot Fristad blir det ett byte till linje 150 vid Boråsparken eller Erikslund.

För att förbättra framkomligheten på Allégatan får linje 150 även ny sträckning genom de centrala delarna av staden. Efter hållplats Polishuset går bussen via de nya hållplatserna Krokshallstorget och Söderbro mot Södra torget där linjen får nytt hållplatsläge (N). Samma omläggning sker för busslinjerna 240 och 582 vilket skapar förutsättningar för pålitligare och punktligare stadstrafik i Borås. Linje 240 och 582 får Resecentrum som ändhållplats.

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.