Begränsad tågtrafik när nya spår kopplas in i helgen

Pressmeddelande   •   Aug 01, 2007 10:08 CEST

Under helgen den 3-5 augusti kommer tågtrafiken till och från Göteborgs central att vara begränsad. De nya spåren på centralstationen ska då kopplas in. Kungsbackapendeln, tågen till Borås och regionaltågen söderut mot Varberg berörs. Från den 6 augusti går tågen sedan som vanligt igen.
Snart plats för fler tåg – men först måste de nya spåren kopplas in
Från fredag den 3 augusti klockan 18.00 till måndag den 6 augusti klockan 05.00 är tågtrafiken till och från Göteborgs Central starkt begränsad. Anledningen är att de nya spåren på centralen, ska kopplas in. Under våren och sommaren har den smalaste delen av Göteborgs Central, den så kallade ”midjan”, där alla infartsspår går ihop breddats och fått fler spår.
- Ombyggnaden ska leda till plats för fler tåg och förbättrad punktlighet för tågtrafiken och beräknas vara helt klar i slutet av november månad, berättar Rebecca Sundborg, driftansvarig för pendeltågen på Västtrafik.
Bussar ersätter delar av tågsträckorna i helgen
De av Västtrafiks tåg som berörs under helgen är:
Kungsbackapendeln i riktning mot Göteborg vänder vid Lisebergs station, där bussar tar vid och kör till Göteborgs Central. I riktning mot Kungsbacka går ersättningsbussar från Nils Ericsonterminalen hela vägen till Kungsbacka, med stopp vid alla tågets alla stationer. Mellan Liseberg och Kungsbacka går tågen som vanligt.
Regionaltågen till och från Borås vänder i Mölnlycke (precis som under ombyggnadsperioden). Sträckan Mölnlycke - Göteborgs Central ersätts med buss.
Öresundstågen mot Varberg vänder i Mölndal. Sträckan Mölndal - Göteborgs Central ersätts med buss.
Kvartstrafik på Kungsbackapendeln från 6 augusti
Från och med måndagen den 6 augusti går Kungsbackapendeln åter varje kvart under morgon och eftermiddag på vardagar. Tågen till och från Borås går då åter hela vägen in till Göteborgs Central igen, liksom den södergående tågtrafiken från bl a Varberg.
- Vi vill tacka resenärerna för deras tålamod under ombyggnadens mest intensiva fas, säger Rebecca Sundborg.
- Den avslutande etappen av ombyggnaden som görs i november, kommer också att innebära indragningar av viss kvartstrafik på Kungsbackapendeln, men inte i lika stor omfattning, avslutar Rebecca Sundborg.

Västtrafiks presstjänst: 0771-41 43 99.

VÄSTTRAFIK AB, Box 123, 541 23 Skövde. Besöksadress: Stationsgatan, Resecentrum. Tel: 0500-46 44 00 Fax: 0500-48 91 48. Styrelsens säte: Skövde, org.nr. 556558-5873, www.vasttrafik.se