Betala Västtrafikbiljetten med Swish

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2017 10:00 CET

Idag köps var tredje biljett via appen Västtrafik To Go. Foto: Thomas Harrysson

Nu går det att betala Västtrafikbiljetten med Swish i appen Västtrafik To Go. För många resenärer blir det därmed betydligt smidigare att betala för sin resa.

Tidigare var det endast kontokort som gällde för biljettköp i appen Västtrafik To Go. Nu kan resenärer även betala sin resa med den mobila betaltjänsten Swish. Därmed blir det möjligt att använda Västtrafik To Go även för dem som inte vill eller kan registrera ett kontokort i appen. Funktionen har varit efterfrågad.

— Vi har lyssnat på våra kunder och många, framförallt yngre och de som åker mer sällan, har velat swisha pengar för sin biljett istället för att betala med kort. Därför känns det extra kul att vi nu har tjänsten på plats, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Var tredje resa köps digitalt
Västtrafiks digitala utveckling går snabbt. Appen Västtrafik To Go har sedan lanseringen 2016 laddats ner nästan en miljon gånger. Idag köps var tredje resa med kollektivtrafiken i Västra Götaland digitalt via appen.

— Intresset för Västtrafik To Go har överträffat våra förväntningar. Vi kommer att fortsätta utveckla tjänster i appen tillsammans med våra kunder, säger Maria Björner Brauer.

Inom några år tror Västtrafik att tre av fyra kunder kommer att köpa sin biljett via Västtrafik To Go. Vid sidan av den digitala utvecklingen finns Västtrafikkortet och kortläsarna kvar.

Fakta om Swish:
Mobilapplikationen Swish är ett populärt betalsätt. Drygt 5 miljoner svenskar har anslutit sin mobiltelefon till tjänsten. Tjänsten är tillgänglig för alla över 9 år, (åldersgränsen varierar med vilken bank kunden är ansluten till).

press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.

Gäller även på tåget?

- Bente Hjelm - 2017-11-13 10:23 CET

Hej Bente,

Tack för din fråga. Med Västtrafik To Go går det köpa biljett till alla våra avgångar, inklusive med Västtågen. Nyheten är att man nu kan välja att betala biljetten med Swish, något som går snabbt och smidigt.

Trevlig resa!

Vänliga hälsningar,