Busstrafiken återgår till ordinarie tidtabell

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 16:42 CET

Så fort nya vägen förbi Småröd är invigd den 15 februari och trafiken släpps på kommer Västtrafiks bussar att återgå till ordinarie körväg och tidtabeller. Det betyder också att de hållplatser som inte har kunnat trafikeras efter raset i december kan användas igen senast klockan 17 på invigningsdagen den 15 februari.

- Det känns jätteskönt att våra resenärer nu kan åka som vanligt och slipper de förseningar som blivit följden av raset. Nästa vecka blir det ännu bättre när även Bohuståget kommer igång igen säger Michael Stjernberg, affärsområdeschef på Västtrafik Fyrbodal.

- Det har varit en påfrestande period och vi vill rikta ett stort tack till alla resenärer för deras tålamod. Vi vill även tacka förare, kundservice och annan personal som har försökt, och i de allra flesta fall också lyckats lösa de problem som har dykt upp, säger Michael Stjernberg.

Den extrainsatta taxituren från Hogstorpsrondellen till Hålan och förlängningen av linje 833 från Saltkällan till Kråkeröd körs till och med torsdagen den 15 februari. Tidtabellen för tågersättningsbussarna och de extrainsatta turer och ändringar som gjorts på grund av den rasade banvallen ändras inte förrän Bohuståget har börjat gå igen den 24 februari.

Ändringarna i resegarantin som gjordes i samband med raset, kommer att fortsätta gälla fram till att Bohuståget kommer igång den 24 februari. Ändringarna innebär att resegarantin gäller om man blir eller bedömer sig bli minst 40 minuter sen.

Michael Stjernberg, affärsområdeschef Västtrafik Fyrbodal, 0708-27 38 95
Eva Jerninger, informationsansvarig Västtrafik Fyrbodal, 0708-27 38 91

Västtrafik erbjuder resor med buss, tåg, spårvagn, bil och båt i Västra Götaland. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Vi ägs av kommunerna i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen. Huvudkontoret finns i Skövde och vi har lokalkontor i Borås, Göteborg, Skövde och Vänersborg. Västtrafik har cirka 200 anställda och 6 500 förare kör för företaget. Varje dag görs en halv miljon resor med 2 300 fordon som kör 24 000 mil. Vi förbättrar miljön genom att varje år minska förbrukningen av fossila bränslen med 110 miljoner liter. Att resa med Västtrafik är nio gånger säkrare än att resa med bil.