Dags att inviga Stenpiren resecentrum

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2016 11:16 CET

Nu öppnar en ny och viktig knutpunkt i Göteborg. Stenpiren resecentrum invigs lördagen den 13 februari. Välkommen på en invigning för alla åldrar.

Västtrafiks nya resecentrum ligger på Stenpiren utanför Skeppsbroplatsen i Göteborg. Bygget började i december 2014 och på lördag är det äntligen dags för invigning. Tillsammans med andra byggprojekt vid området Skeppsbron blir Stenpiren resecentrum en viktig mötesplats i stan.

Invigning
Lördagen den 13 februari mellan klockan 11.00 till 14.00 invigs Stenpiren resecentrum. Det finns aktiviteter för alla åldrar som bland annat ansiktsmålning, musik på scen och standup. Festligheterna börjar klockan 11.00 och den officiella invigningen startar klockan 12.00. Medverkar gör bland andra Västtrafiks styrelseordförande Lars Holmin och Rune Arnesen, projektchef Älvstranden utveckling.

Knutpunkt med hög servicenivå
Vid det nya resecentrumet stannar flera buss-, spårvagns-, och båtlinjer. Det finns en rymlig vänthall med butik, café och sushirestaurang. Du hittar service som bankomat, toaletter, fritt wifi och möjlighet att ladda mobiltelefonen. På Pressbyrån kan du köpa och ladda ditt Västtrafikkort.

Linjer som går från Stenpiren resecentrum:
Busslinjerna RÖD, BLÅ, 50,60,90, 91,86, 96, 114 (Ö-snabben), 194 och 197
Spårvagnslinjerna 1 och 9
Båtlinjerna Älvsnabben 285 och Älvsnabbare 286

Extra båttrafik på invigningsdagen
Passa på att ta båten till festligheterna. Vi sätter in extra trafik med linje 286 mellan Lindholmspiren och Stenpiren mellan klockan 11.00 till 14.00 den 13 februari. Trafiken går var 15:e minut.

Från Lindholmspiren till Stenpiren: Första turen går klockan 11.03 och sista går 13.48.

Från Stenpiren till Lindholmspiren: Första turen går klockan 11.12 och sista går 13.57.

Välkommen!

Stefan Ekman, infrachef Västtrafik 0706-42 28 98
stefan.ekman@vasttrafik.se
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.